Inwestycje

Z Kutna do Torunia nawet 160 km/h. PKP PLK rozpoczyna kolejny etap inwestycji

Rozpoczął się kolejny etap prac na linii kolejowej między Kutnem a stacją Toruń Główny. Wykonawca poprawi dostęp do pociągów w Wiktorowie, a odcinek Kaliska Kujawskie – Czerniewice przygotuje do szybszych przejazdów – nawet do 160 km/h. Na pełen zakres inwestycji przeznaczono około 300 mln zł netto.

W ramach prac między Kaliskami Kujawskimi a Czerniewicami na linii Kutno – Toruń Główny trwa demontaż kolejnych elementów starego toru. W pracach wykorzystywane są specjalistyczne pojazdy i sprzęt usuwający zużytą sieć trakcyjną. Wykonawca przygotowuje także fundamenty pod konstrukcje wsporcze nowej sieci. Zabezpieczył też materiały budowlane, m. in. prawie 10 tys. podkładów, ponad 18 tys. metrów nowych szyn.

Przystanek Wiktorowo

Na przystanku Wiktorowo przebudowany zostanie peron nr 2. Wyposażony będzie on w nową wiatę, ławki, gabloty informacyjne. Zainstalowano tam także pochylnię dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W planie jest również montaż stojaków na rowery.

Prace między Kaliskami Kujawskimi a Czerniewicami zaplanowano do kwietnia 2021 r. Wartość robót to prawie 39 mln zł netto.

W 2019 r. zakończył się II etap projektu. W ramach modernizacji przebudowano trzy perony na stacji Kaliska Kujawskie oraz nowego peronu nr 1 na przystanku Wiktorowo. Na odcinku Ostrowy – Otłoczyn wymieniono tory oraz sieć trakcyjną. Wyremontowano most nad rzeką Lubienką oraz 8 przepustów. Dla bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym, na 8 przejazdach zamontowano nowe rogatki oraz sygnalizatory dźwiękowe i świetlne. Wymieniono też nawierzchnię jezdni i kierowcy przejeżdżają przez tory bezpieczniej i sprawniej. Na prace przeznaczono 81 mln zł netto.

W ramach pierwszego etapu, który prowadzony był w latach 2016-18 na odcinku o długości 30 km, między Włocławkiem Brzezie a Aleksandrowem Kujawskim, wymieniono tory i sieć trakcyjną. Przebudowa także perony: w Lubaniu, Nieszawie Waganiec i Turznie Kujawskim. Wyremontowano 18 obiektów inżynieryjnych oraz przebudowano układ torowy stacji Nieszawa Waganiec. Na 13 przejazdach kolejowo-drogowych zamontowano nową sygnalizację, co zwiększyło poziom bezpieczeństwa. Wartość prac to 77 mln zł netto.

Szybciej z Kutna do Torunia

Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 18 na odcinku Kutno – Toruń Główny” realizowany jest w ramach Krajowego Programu Kolejowego „Zwiększenie dostępności magistrali E 20 i C-E 20 poprzez poprawę stanu technicznego przyległych linii kolejowych”. Inwestycja sfinansowana ze środków krajowych jest warta około 300 mln zł netto. Została podzielona na cztery etapy. Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pasażerskie zwiększą prędkość z obecnych 120 km/h do 160 km/h, a składy towarowe z 80 km/h do 120 km/h.

Źródło: PKP PLK