Inwestycje

Z Lublina do Dęblina i Warszawy dojedziemy szybciej

O siedem minut skróci się czas przejazdu pociągiem między Lublinem a Dęblinem, o dwadzieścia – między Lublinem a Warszawą. To efekt modernizacji, które za kwotę ponad 3 mld zł prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach projektu z POiIŚ. Ze wszystkich przebudowanych na trasie Lublin – Dęblin przystanków i stacji skorzystamy już 30 sierpnia.

Fot. G. Biega / PKP PLK

PKP PLK zakończyły kolejny etap prac na linii Lublin – Warszawa w woj. lubelskim. Co to oznacza dla pasażerów? Dostęp do pociągów będzie wygodniejszy, same przejazdy zaś szybsze.

Między Lublinem a Dęblinem na ponad 70-kilometrowym odcinku linii, obok przejeżdżających pierwszym nowym torem pociągów, przygotowywany jest do jazdy drugi tor. Za trzy dni pasażerowie skorzystają także z usytuowanych obok niego peronów na 15 stacjach i przystankach. Na peronach będą, wiaty, ławki oraz oznakowanie i gabloty z informacją pasażerską. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania dogodne dojście się zapewnią pochylnie i przejścia podziemne w Dęblinie, Puławach, Nałęczowie, Motyczu, Lublinie Zachodnim.

Na dwutorowym odcinku między Lublinem a Dęblinem wykonawca ułożył 141 km torów i zamontował 161 rozjazdów. Przygotowana jest także nowa sieć trakcyjna. Docelowo trasa wieść będzie przez 7 zmodernizowanych mostów i 5 wiaduktów oraz 20 mniejszych obiektów inżynieryjnych.

Dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa zmodernizowano 14 przejazdów i przejść kolejowo-drogowych, które zyskały nową sygnalizację świetlno-dźwiękową i rogatki, m.in. w: Puławach, Końskowoli, Klementowicach, Sadurkach i Motyczu. Testowane i sprawdzane są urządzenia przejazdowe.

Na stacji Lublin inwestycja PLK zwiększy komfort obsługi podróżnych. Pasażerowie korzystają już z nowego peronu nr 3 i jednej krawędzi peronu nr 2. Budowana jest druga krawędź peronu nr 2 oraz nowy wyższy peron nr 1. Postępuje przebudowa ostatniego odcinka przejścia podziemnego między peronem nr 2 a dworcem. Gotowe są 2 szyby windowe na peronach nr 2 i 3. Po zakończeniu prac stacja Lublin Główny będzie w pełni dostępna dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Fot. G. Biega / PKP PLK

Na czas budowy nowych peronów, ze względów bezpieczeństwa, na stacji wprowadzona została zmieniona organizacja dojść na perony. Droga jest oznakowana.

Bezpieczne kursowanie pociągów z Lublina w kierunku Warszawy zapewnią m.in. przebudowywane wiadukty kolejowe nad ul. Diamentową i przy Drodze Męczenników Majdanka, a także mosty nad Bystrzycą i Czerniejówką. Ich konstrukcje gwarantują m.in. sprawne przejazdy cięższych składów.

Jednotorowy odcinek z Otwocka do Pilawy w ramach modernizacji linii Warszawa – Lublin stopniowo staje się trasą dwutorową. Od 30 sierpnia pociągi pojadą po pierwszym z dwóch nowych torów.

Podróżni wygodniej wsiądą do pociągów na 3 stacjach – Otwock, Celestynów i Pilawa oraz 7 przystankach: Śródborów, Pogorzel Warszawska, Stara Wieś, Kołbiel, Chrosna, Zabieżki i Augustówka. Nowe perony mają zamontowane oświetlenie, wyposażane są w wiaty i ławki. Podróże ułatwi czytelne oznakowanie oraz umieszczone w gablotach rozkłady jazdy. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się będą miały do dyspozycji pochylnie. W Celestynowie oraz w Otwocku będą nowe przejścia podziemne, które zapewnią wygodne dojście do pociągów i lepszą komunikację w mieście.

Fot. G. Biega

Na przywrócenie ruchu pozwala zamontowanie 93 rozjazdów. Rozwieszona jest nowa sieć trakcyjna. Zbudowano i zmodernizowano 26 obiektów inżynieryjnych, m.in. mosty i wiadukty. Obok kursujących pociągów, wykonawca będzie kontynuował prace na sąsiednim – drugim torze. Od grudnia pociągi pojadą po dwóch torach na odcinku Otwock – Pilawa. Zwiększą się możliwości podróży w ruchu regionalnym i dalekobieżnym.

Modernizacja linii kolejowej nr 7 jest jednym z największych projektów w Krajowym Programie Kolejowym. Wartość projektu „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap I” wynosi ponad 3,5 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego POIiŚ to ponad 2,9 mld zł. Prace zostaną zrealizowane do 2022 roku.