Inwestycje Przetargi Wydarzenia

Zabytkowa nastawnia w Bytomiu zyska drugie życie

Zabytkowa nastawnia w Bytomiu zyska drugie życie! PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na jej kompleksowy remont. Na stacji prowadzona jest przebudowa peronów i hali. Zachowane zostaną wszelkie elementy historyczne. Inwestycja na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie warta jest ponad 1,2 mld zł.

Zabytkowa nastawnia w Bytomiu z halą peronową w tle (fot. Szymon Grochowski / PKP PLK)
Zabytkowa nastawnia w Bytomiu z halą peronową w tle (fot. Szymon Grochowski / PKP PLK)

W ramach inwestycji stalowa konstrukcja zabytkowej nastawni w Bytomiu zostanie oczyszczona i odmalowana. Wykonawca przetargu przeprowadzi renowację elewacji i dachu. Wymieni drzwi i okna, zaś w samym wnętrzu przeprowadzi remont.

Zabytkowa nastawnia w Bytomiu zyska nowe oświetlenie zewnętrzne, które pozwoli podświetlić go w porze nocnej.

Prace zakończyć się mają jeszcze w 2024 r. Zakres robót został uzgodniony z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Prace będą finansowane ze środków własnych.

Nastawnia jest ważną częścią stacji Bytom i po przeprowadzonych przez PLK SA pracach, ponownie stanie się wizytówką stacji.

Prace na stacji Bytom

W ramach odrębnego zadania, na modernizowanej stacji Bytom montowane jest nowe poszycie dachu hali peronowej i pierwsze przeszklenia świetlików. Konstrukcja hali została wcześniej wzmocniona. Budowane są dwa z trzech peronów w stacji. Prace prowadzone są też w przejściu pod torami na perony. W budynku nowego lokalnego centrum sterowania montowane są komputerowe systemy prowadzenia ruchu kolejowego.

Po zakończeniu prac wszystkie perony będą dostosowane do obsługi podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się. Windy ułatwią komunikację. Będzie nagłośnienie i czytelne oznakowanie, wymienione oświetlenie oraz ławki. Odnowione zostaną dwa przejścia podziemne, w tym przejście na perony. Na stacji zostanie przebudowanych łącznie ok. 28 km torów, a także sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Układ torowy w stacji został zaprojektowany z uwzględnieniem istniejącej nastawni bramowej.

Na hali peronowej pojawią się też nowe napisy z nazwą stacji, wykonane w technologii LED. Dotychczasowe dwa komplety neonowych napisów „Bytom”, pochodzących z hali peronowej, otrzymała gmina. Przekazane neony zostaną w przyszłości wyeksponowane na terenie Bytomia.

Efektem prac w stacji Bytom będą wygodniejsze podróże pociągiem w stronę Katowic i Tarnowskich Gór. Roboty pozwolą na zwiększenie przepustowości stacji oraz rozdzielenie ruchu towarowego od pasażerskiego.

Modernizacja stacji Bytom to część dużej inwestycji na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują zadanie „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Wartość prac to 1,2 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie wszystkich prac planowane jest w 2025 r.

Dodaj komentarz