Tabor

Zastosowanie materiałów samoprzylepnych przy modernizacji pojazdów szynowych – cześć 1

Uzupełnieniem technologii są  produkty służące do właściwego  przygotowania powierzchni przed  klejeniem, środki gruntujące, narzędzia  aplikacyjne i materiały wykończeniowe  oraz eksploatacyjne.  Niezależnie od tego czy mamy  do czynienia z materiałami jednostronnie  klejącymi (folie, taśmy, rzepy  przemysłowe), czy dwustronnie  klejącymi (taśmy, błony klejowe),  zawsze zapewniają one szereg korzyści  na różnych etapach powstawania  pojazdu. Do najważniejszych  należą: zwiększona swoboda projektowania  (łączenie lub oklejanie  elementów wykonanych z różnorodnych  materiałów i o skomplikowanych  kształtach, nieograniczone  wzornictwo, możliwość wykonywania  wykrojów), lekkość konstrukcji,  wysoka estetyka oraz przyspieszenie  procesu produkcyjnego.  Skrócenie czasów operacyjnych  wynika przede wszystkim z łatwości  aplikacji i uzyskiwania natychmiastowego  połączenia, bez opóźnień  powodowanych schnięciem lub  utwardzaniem charakterystycznym  dla klejów i lakierów.

W przypadku  stosowania wysokowytrzymałych  taśm dwustronnie klejących uzyskujemy  dodatkowo efektywne  tłumienie drgań i wyciszenie konstrukcji,  likwidujemy mostki cieplne,  zapobiegamy korozji zmęczeniowej  i galwanicznej oraz uszczelniamy  połączenie.  Istnieje wiele obszarów wykorzystania  nowoczesnych materiałów  samoprzylepnych w budowie i modernizacji  pojazdów szynowych,  zarówno do zastosowań odpowiedzialnych,  wymagających wysokiej  wytrzymałości, trwałości i niezawodności,  jak i do prac pomocniczych  w procesach produkcyjnych.  Produkty o najwyższych parametrach  użytkowych są stosowane  do łączenia elementów i uszczelniania  połączeń (jako alternatywa  dla metod mechanicznych oraz  typowych klejów i uszczelniaczy),  do oklejania powierzchni w celach  dekoracyjnych i ochronnych oraz  jako nośniki informacji wizualnej.

Taśmy dwustronnie klejące  i rzepy przemysłowe wykorzystywane  są przy montażu elementów  wykończenia wnętrza pojazdu,  w szczególności do mocowania  paneli ściennych i sufitowych, osłon  i maskownic, a także do łączenia  części składowych foteli, półek bagażowych,  systemów oświetlenia,  itp. Nową koncepcją jest zastosowanie  materiałów samoprzylepnych  do przyklejania wykładzin do płyt  podłogowych wykonanych z lekkich  materiałów kompozytowych  lub warstwowych. Wiele współczesnych  taśm dwustronnie klejących  może z powodzeniem pracować  w warunkach zewnętrznych.  Do przykładowych sprawdzonych  zastosowań tego typu należy klejenie  poszycia drzwi lub przyklejanie  uszczelek.  Właściwie dobrane taśmy klejące  zawsze zapewniają mocne i trwałe  połączenie, wysoką estetykę  i błyskawiczny montaż. Dodatkowo,  rzepy przemysłowe 3M Dual  Lock umożliwiają łatwy wielokrotny  demontaż elementów, przeważnie  w celu ich wymiany lub uzyskania  dostępu serwisowego.

W budowie i modernizacji pojazdów  szynowych szeroko wykorzystywane  są także taśmy jednostronnie  klejące. Poza oczywistymi  zastosowaniami „procesowymi”  do maskowania przy lakierowaniu  i fugowaniu, owijania, przytrzymywania  i zabezpieczania, mogą być  używane do zadań specjalnych, np.  uszczelniania połączeń mechanicznych  na dachu pociągu.  Folie samoprzylepne należą  do szerokiej grupy produktów widocznych  dla pasażerów. W zależności  od przeznaczenia stosowane  są folie PCW bezbarwne lub barwione w masie zastępujące malowanie  i lakierowanie pudeł wagonów,  zapewniając spójną identyfikację  wizualną przewoźnika, a z uwagi  na możliwość aplikacji poza lakiernią  upraszczają też procesy  produkcyjne. We wnętrzach pojazdów  grubowarstwowe folie pełnią  z powodzeniem funkcje dekoracyjne  pozwalając ujednolicić wygląd  poddawanego renowacji wnętrza.  Folie graficzne i laminaty ochronne  służą do wykonywania różnorodnego  oznakowania informacyjnego  na zewnątrz i we wnętrzach pojazdów.

Dodaj komentarz