Tabor

Zastosowanie materiałów samoprzylepnych przy modernizacji pojazdów szynowych – cześć 1

Nie da się nie zauważyć obecnego tempa zmian zachodzących w polskim kolejnictwie.

Modernizacja infrastruktury kolejowej, dworców i taboru szynowego spowodowana jest koniecznością  sprostania aktualnym oczekiwaniom rynku, takim jak zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa  podróży, dostosowanie pojazdów i infrastruktury do dużych prędkości, uatrakcyjnienie wyglądu oraz  regulacjami w zakresie projektowania  i produkcji pojazdów, w której  to sferze – niewidocznej dla pasażerów – zachodzi wiele istotnych zmian. Wprowadzane  są nowoczesne materiały,  technologie i rozwiązania techniczne, które pomimo iż pozostają domeną  konstruktorów i producentów, mają znaczący wpływ na odczuwalny komfort i bezpieczeństwo  podróżowania.

To w pociągu pasażerowie  spędzają niejednokrotnie  wiele godzin i od tego jak komfortowo  będą czuli się we wnętrzach  pojazdu, będzie zależała decyzja  o wyborze tego bądź innego przewoźnika  oraz postrzeganie marki  na coraz bardziej konkurencyjnym  rynku przewozów pasażerskich.  Istotnym zagadnieniem związanym  ze spełnieniem nowych, wysokich  standardów jest pogodzenie  różnych oczekiwań podmiotów,  będących dla siebie na wzajem  klientami. Pasażerowie chcą podróżować  w czystych, cichych,  bezpiecznych i estetycznych wnętrzach.  Właściciele i operatorzy  kolejowi oczekują przede  wszystkim niskich kosztów  zakupu i eksploatacji  nowych pojazdów, których  wygląd będzie właściwie reprezentował  i budował ich markę.

Dla  producentów natomiast ważna jest  efektywność produkcji pociągów,  wyróżniających się wzorniczo oraz  zgodnych z najnowszymi trendami:  lekkich, cichych, energooszczędnych  i bezpiecznych. Potrzebne są  do tego nowe rozwiązania i technologie.  W ostatnich latach na naszych  torach pojawiło się wiele nowoczesnych  składów polskich i zagranicznych  producentów, w których wykorzystano  innowacyjne rozwiązania  firmy 3M, dzięki którym możliwe  stało się pogodzenie tych często  odmiennych oczekiwań.  Filozofią marki 3M jest m. in. dostarczanie  sprawdzonych produktów  i rozwiązań technologicznych  pozwalających zaspokoić najbardziej  wyszukane oczekiwania producentów  różnego rodzaju środków  transportu. Odbiorcami naszych  wyrobów są praktycznie wszyscy  najwięksi renomowani producenci  światowi, poczynając od koncernów  samochodowych, przez producentów  autobusów, tramwajów,  pociągów, samolotów, kończąc  na branży kosmicznej.

Firma 3M  w ciągu swojej ponad 120 letniej  działalności rozwinęła 46 różnych  platform technologicznych, pozwalających  na tworzenie zaawansowanych  wyrobów rozwiązujących  problemy techniczne i materiałowe  naszych klientów.  Jedną z wiodących platform technologicznych  3M jest technologia  klejów przemysłowych, pozwalająca  w połączeniu z wybranymi rozwiązaniami  współczesnej inżynierii  materiałowej na produkcję  zaawansowanych materiałów samoprzylepnych jedno-  i dwu-stronnych oraz wielowarstwowych,  spełniających stwowych, najwyższe  wymagania współczesnych konstrukcji  i procesów wytwórczych.  Pod pojęciem materiałów samoprzylepnych  kryją się proste  i złożone struktury cienko i grubo  warstwowe, składające się zwykle  z materiału o oczekiwanej funkcjonalności,  połączonego z warstwą  klejową dobraną do podłoża,  na które wyrób będzie naklejany  oraz do warunków, w których  będzie pracował. W procesie produkcyjnym  warstwa kleju zostaje  zabezpieczona specjalną folią lub  papierem ochronnym do czasu aplikacji.

Uzupełnieniem technologii są  produkty służące do właściwego  przygotowania powierzchni przed  klejeniem, środki gruntujące, narzędzia  aplikacyjne i materiały wykończeniowe  oraz eksploatacyjne.  Niezależnie od tego czy mamy  do czynienia z materiałami jednostronnie  klejącymi (folie, taśmy, rzepy  przemysłowe), czy dwustronnie  klejącymi (taśmy, błony klejowe),  zawsze zapewniają one szereg korzyści  na różnych etapach powstawania  pojazdu. Do najważniejszych  należą: zwiększona swoboda projektowania  (łączenie lub oklejanie  elementów wykonanych z różnorodnych  materiałów i o skomplikowanych  kształtach, nieograniczone  wzornictwo, możliwość wykonywania  wykrojów), lekkość konstrukcji,  wysoka estetyka oraz przyspieszenie  procesu produkcyjnego.  Skrócenie czasów operacyjnych  wynika przede wszystkim z łatwości  aplikacji i uzyskiwania natychmiastowego  połączenia, bez opóźnień  powodowanych schnięciem lub  utwardzaniem charakterystycznym  dla klejów i lakierów.

W przypadku  stosowania wysokowytrzymałych  taśm dwustronnie klejących uzyskujemy  dodatkowo efektywne  tłumienie drgań i wyciszenie konstrukcji,  likwidujemy mostki cieplne,  zapobiegamy korozji zmęczeniowej  i galwanicznej oraz uszczelniamy  połączenie.  Istnieje wiele obszarów wykorzystania  nowoczesnych materiałów  samoprzylepnych w budowie i modernizacji  pojazdów szynowych,  zarówno do zastosowań odpowiedzialnych,  wymagających wysokiej  wytrzymałości, trwałości i niezawodności,  jak i do prac pomocniczych  w procesach produkcyjnych.  Produkty o najwyższych parametrach  użytkowych są stosowane  do łączenia elementów i uszczelniania  połączeń (jako alternatywa  dla metod mechanicznych oraz  typowych klejów i uszczelniaczy),  do oklejania powierzchni w celach  dekoracyjnych i ochronnych oraz  jako nośniki informacji wizualnej.

Taśmy dwustronnie klejące  i rzepy przemysłowe wykorzystywane  są przy montażu elementów  wykończenia wnętrza pojazdu,  w szczególności do mocowania  paneli ściennych i sufitowych, osłon  i maskownic, a także do łączenia  części składowych foteli, półek bagażowych,  systemów oświetlenia,  itp. Nową koncepcją jest zastosowanie  materiałów samoprzylepnych  do przyklejania wykładzin do płyt  podłogowych wykonanych z lekkich  materiałów kompozytowych  lub warstwowych. Wiele współczesnych  taśm dwustronnie klejących  może z powodzeniem pracować  w warunkach zewnętrznych.  Do przykładowych sprawdzonych  zastosowań tego typu należy klejenie  poszycia drzwi lub przyklejanie  uszczelek.  Właściwie dobrane taśmy klejące  zawsze zapewniają mocne i trwałe  połączenie, wysoką estetykę  i błyskawiczny montaż. Dodatkowo,  rzepy przemysłowe 3M Dual  Lock umożliwiają łatwy wielokrotny  demontaż elementów, przeważnie  w celu ich wymiany lub uzyskania  dostępu serwisowego.

W budowie i modernizacji pojazdów  szynowych szeroko wykorzystywane  są także taśmy jednostronnie  klejące. Poza oczywistymi  zastosowaniami „procesowymi”  do maskowania przy lakierowaniu  i fugowaniu, owijania, przytrzymywania  i zabezpieczania, mogą być  używane do zadań specjalnych, np.  uszczelniania połączeń mechanicznych  na dachu pociągu.  Folie samoprzylepne należą  do szerokiej grupy produktów widocznych  dla pasażerów. W zależności  od przeznaczenia stosowane  są folie PCW bezbarwne lub barwione w masie zastępujące malowanie  i lakierowanie pudeł wagonów,  zapewniając spójną identyfikację  wizualną przewoźnika, a z uwagi  na możliwość aplikacji poza lakiernią  upraszczają też procesy  produkcyjne. We wnętrzach pojazdów  grubowarstwowe folie pełnią  z powodzeniem funkcje dekoracyjne  pozwalając ujednolicić wygląd  poddawanego renowacji wnętrza.  Folie graficzne i laminaty ochronne  służą do wykonywania różnorodnego  oznakowania informacyjnego  na zewnątrz i we wnętrzach pojazdów.

Bezbarwne folie poliestrowe  (w szczególności na szyby o optycznej  przejrzystości) z dodatkowymi  warstwami funkcjonalnymi, stanowiące  niejednokrotnie wyszukane  konstrukcje inżynierii materiałowej  o wielowarstwowej budowie o nanometrowej  grubości, służą do ochrony  powierzchni przed wandalizmem  (graffiti, rysowanie szyb) lub zwiększają  komfort podróży chroniąc  przed nadmiernym nasłonecznieniem.  Osobną grupą są folie ochronne:  zwiększające bezpieczeństwo  pasażerów: zapewniające ochronę  przed skutkami rozbicia szyb lub  antypoślizgowe chroniące przed  upadkiem – stosowane w postaci  naklejanych na podłogi i stopnie  taśm antypoślizgowych. Folie antygraffiti  mogą z powodzeniem  chronić malaturę i wnętrza przed  wandalizmem a także pozwalają  na istotne skrócenie czasu mycia  i usuwania graffiti i wlepek.  Opatentowane rozwiązania w technologii  klejów pozwalają na szybkie  i łatwe pozycjonowanie dużych arkuszy  folii bez powstawania pęcherzy  powietrza pod folią, skracając czas  aplikacji i zapewniając doskonały  efekt wizualny.

Materiały foliowe 3M  cechuje wieloletnia gwarantowana  trwałość przy zachowanej przez  cały okres użytkowania funkcjonalności  oraz spełnienie wymaganych  norm i standardów branżowych,  również indywidualnych przewoźników  krajowych i zagranicznych.  W kolejnych artykułach dokładnie  omówimy wybrane zastosowania  materiałów samoprzylepnych  w budowie i modernizacji pojazdów  szynowych, z uwzględnieniem właściwości  poszczególnych produktów  i korzyści wynikających z ich  wykorzystania. W pierwszej kolejności  przedstawimy zastosowania  folii zastępujących malowanie,  chroniących przed wandalizmem,  służących do dekoracji i renowacji  wnętrz, indentyfikacji wizualnej  i informacji. Następnie zajmiemy się  rozwiązaniami z zakresu klejenia  i uszczelniania, ze szczególnym  uwzględnieniem taśm dwustronnie  klejących o wysokiej wytrzymałości  oraz rzepów przemysłowych.

RK