Inwestycje Raport z Polski Tabor

Zmodernizowane ezt wróciły do taboru PKP Intercity

Do parku taborowego PKP Intercity dołączył ostatni z 14 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. Tym samym PESA Mińsk Mazowiecki zakończyła prace zapisane w kontrakcie wartym 274,8 mln zł brutto.

PKP Intercity podpisało umowę na modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 z PESA Mińsk Mazowiecki w czerwcu 2019 roku. Pierwsze z pojazdów zaczęły wozić pasażerów w drugim półroczu 2021 roku. Podczas modernizacji pojazdy przeszły istotne zmiany, które podniosły standard składów, tak aby jak najlepiej odpowiadały na potrzeby i oczekiwania pasażerów.

– Już od kilku lat wprowadzamy do PKP Intercity nową jakość, którą przyciąga do podróży koleją kolejne miliony pasażerów. Zakończony projekt modernizacji ED74 jest jednym z wielu dowodów na rozwój polskiej kolei, która staje się bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna. Zakończenie tego kontraktu bardzo nas cieszy, ponieważ pojazdy zostały odstawione przez poprzednie zarządy PKP Intercity i niszczały m.in. na krakowskim Bieżanowie. Dziś są to nowoczesne jednostki, które cieszą się uznaniem wśród pasażerów narodowego przewoźnika­ – podkreśla Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.

 

W zmodernizowanych pociągach pasażerowie mogą skorzystać m.in. z klimatyzacji, wygodnych foteli i Wi-Fi. Każde miejsce ma dostęp do gniazdka elektrycznego. Ponadto w każdym składzie zainstalowano wzmacniacze sygnału komórkowego. Pojazdy dostosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dodatkowo w każdej jednostce zapewniono miejsce do przewozu rowerów. Zmodernizowane pojazdy zostały lepiej wygłuszone, co pozytywnie wpływa na komfort podróży. Odebrane wcześniej ED74 kursują obecnie na trasach Wrocław – Katowice/CzęstochowaKielceRadomLublin, LublinKielceKatowice oraz LublinKielceKraków.

Spółka PKP Intercity zainwestowała w nowoczesny tabor już 7 mld zł, a to dopiero początek. Do 2030 roku nakłady sięgną 24,5 mld zł. Realizowane projekty w ramach wielomilionowych umów to szansa na powrót do świetności polskiej kolei, która z roku na rok przewozi coraz więcej pasażerów. Korzystają na tym także zakłady takie jak PESA, które dzięki potężnym zamówieniom też się rozwijają, dają pracę polskim inżynierom i specjalistom oraz wspierają budżet państwa podatkami – mówi Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Powrót na tory popularnych Edyt

Pojazdy ED74 zostały wyprodukowane przez PESA Bydgoszcz S.A w latach 2007-2008. Początkowo eksploatowały je ówczesne PKP Przewozy Regionalne (aktualnie Polregio). W roku 2009 wszystkie pojazdy trafiły do PKP Intercity. Po wycofaniu z eksploatacji w latach 2014-2016 stacjonowały w Krakowie oraz w Warszawie.

– W ramach realizowanej przez nas strategii przyjęliśmy założenie przywracania do ruchu pojazdów znajdujących się już w naszym parku taborowym, jak i kupujemy całkowicie nowe lokomotywy i wagony. Elektryczne zespoły trakcyjne ED74 to przykład konsekwencji naszych działań. W 2016 roku postanowiliśmy, że nie zostawimy tych jednostek, ponieważ należy je zmodernizować i przeznaczyć do ruchu pasażerskiego. Z dzisiejszej perspektywy wiemy, że była to właściwa decyzja. Pojazdy cieszą się dobrą opinią wśród podróżnych pasażerów – podkreśla Tomasz Gontarz, Wiceprezes Zarządu PKP Intercity.

 

Dodaj komentarz