Inwestycje Tramwaje

26 kilometrów szyn na nowej linii tramwajowej w Toruniu

Dofinansowany ze środków z Unii Europejskiej projekt “Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu -BiT-City II” zbliża się do końca budowy.

Cały projekt wart jest ponad 461 mln zł i ma zmienić komunikacyjne oblicze Torunia, dzięki nowym, zmodernizowanym torowiskom, z których znaczna część wykonana jest w “zielonej” technologii. 

Cała inwestycja „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” składa się z ośmiu zadań, które usprawnią transport publiczny w mieście. Najważniejszą częścią projektu jest budowa nowej linii tramwajowej na północy Torunia. Przebiega ona z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego aż do nowej pętli przy ul. Heweliusza. Koszt budowy samej linii to ok. 212 mln zł brutto. 

Inne założenia inwestycji to:

  • modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu ul. Bydgoskiej (od Reja do Chopina);
  • modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną wzdłuż Szosy Lubickiej od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego;
  • modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną od pl. Niepodległości do ul. Reja;
  • modernizacja torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym w ciągu ul. Warneńczyka, Gogi i Kościuszki od pl. Chrapka do ul. Kościuszki;
  • zakup taboru tramwajowego;
  • zakup ekologicznych autobusów;
  • zakup pojazdów technicznych.

Całkowita wartość projektu wyniosła 461 533 791,95 zł. 26 909 352,65 zł, czyli 71,33 % udało pozyskać się ze środków Unii Europejskiej. Prace trwały 697 dni. 

Dokładne dane projektu prezentują się następująco:

  • ok. 12,9 tys. metrów toru pojedynczego torowiska, w tym ok. 5,2 tys. metrów toru pojedynczego (ok. 40%) zielonych torowisk (nowa linia)
  • prawie 26 kilometrów szyn wykorzystano do budowy nowej linii
  • ok. 9561 tys. metrów toru pojedynczego zmodernizowanych torowisk, w tym ok. 6100 metrów toru pojedynczego zielonych torowisk
  • ok. 1100 metrów toru pojedynczego zielonych torowisk łącznie (nowych i zmodernizowanych)
  • 307 nowych słupów trakcyjnych wzdłuż nowej linii tramwajowej
  • 172 nowe słupy trakcyjne wzdłuż zmodernizowanych odcinków torowisk
  • 27 nowych wiat przystankowych wzdłuż nowej linii tramwajowej, w tym 14 zielonych przystanków
  • 1 przejazd kolejowo-tramwajowo-drogowy – jedyny taki w Polsce
  • 29 nowych pojazdów, w tym:

– 14 niskoemisyjnych autobusów hybrydowych

– 6 autobusów elektrycznych

– 5 pięcioczłonowych, 30-metrowych, niskopodłogowych tramwajów

– 4 pojazdy techniczne

  • 6 ładowarek do autobusów elektrycznych
  • 847 nowych drzew (w rejonie nowej linii i poza obrębem inwestycji) oraz prawie 36 tysięcy nowych krzewów (w rejonie przebiegu nowej linii)
  • 13 kompletów smarownic na zmodernizowanych odcinkach torowisk
  • 32 komplety smarownic na nowej linii tramwajowej
  • 7,5 tysiąca m2 łąk kwietnych.

Dodaj komentarz