Nowy prezes zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Janusz Malinowski, przedstawił swoją koncepcję zarządzania spółką.
Raport Kolejowy: Od 30 czerwca pełni Pan funkcję prezesa zarządu. Czy zmiana ta oznacza rewolucję w Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej?
Janusz Malinowski: Zanim zostałem prezesem przez dwa lata od czerwca 2015 roku byłem członkiem zarządu Spółki. Przez ten czas bardzo dobrze poznałem ŁKA, jak to się mówi „od podszewki”. Przez ten czas odpowiadałem za ofertę przewozową- rozkład jazdy, system sprzedaży, finanse, marketing, a także inwestycje. Udało się nam zbudować i wprowadzić wiele rozwiązań, które doprowadziły do rozwoju Spółki. Od 2015 roku ŁKA zwiększyła liczbę pasażerów o ponad 120% przy wzroście pracy eksploatacyjnej o 60%. Przez ostatnie pół roku przewieźliśmy 1 862 000 pasażerów. To o 51% więcej niż w analogicznym okresie zeszłego roku, przy wzroście pracy eksploatacyjnej o 15%. Na początki sierpnia naszym pociągiem przejechał 7-milionowy pasażer. Bardzo istotny jest dla mnie także wynik ostatniego badania satysfakcji pasażerów, w którym otrzymaliśmy ocenę 8,05 w 10-stopniowej skali. To dla mnie bardzo wymierny dowód na to, że dotychczasowe działania podejmowane przez Urząd Marszałkowski i przez Spółkę miały sens i były potrzebne. W takiej sytuacji Spółka nie potrzebuje żadnej rewolucji, a dalszego, stabilnego rozwoju. RK: Tak jak Pan wspomniał-Łódzka Kolej Aglomeracyjna zanotowała rekordowy wzrost liczby pasażerów w I półroczu 2017 r. 51% więcej niż rok temu. Co na to wpłynęło?’
JM: Wynik ten to efekt pracy nad poprawą oferty spółki, o której myślimy bardzo szeroko. Dzięki dobrej współpracy z organizatorem zwiększyliśmy pracę eksploatacyjną o 15%. Pozwoliło nam to na zagęszczenie połączeń, poprawę cykliczności i skomunikowań. Wydłużyliśmy trasy pociągów regionalnych z Kutna i Łowicza tak, aby obsługiwały one również łódzkie przystanki w ramach tzw. kolei obwodowej. Nie bez znaczenia było również otwarcie dworca Łódź Fabryczna, który zlokalizowany jest w centrum miasta. Znaczny wzrost liczby pasażerów zanotowaliśmy po wprowadzeniu w kwietniu 2017 r. wzajemnego honorowania biletów z MPK Łódź. Naszymi pociągami mieszkańcy Łodzi mogą podróżować na podstawie biletów komunikacji miejskiej. Integracja ŁKA z transportem miejskim to także Wspólny Bilet Aglomeracyjny. Wprowadziliśmy również specjalną ofertę na linii Łódź – Warszawa. Na podstawie biletów kolejowych nasi pasażerowie mogą kontynuować podróż komunikacją miejską w obu miastach. W ostatnim okresie zwiększyliśmy również dostępność naszych biletów i rozbudowaliśmy system sprzedaży o kolejne kanały, takie jak biletomaty stacjonarne na terenie województwa mazowieckiego i łódzkiego, biletomaty MPK Łódź, kanały internetowe, Skycash. Podpisaliśmy umowy o wzajemnej sprzedaży z przewoźnikami ościennymi, jak również z POLREGIO i PKP Intercity. Wyniki przewozowe za minione półrocze pokazały, że podjęte działania przyniosły dobre efekty. Liczymy, że tempo wzrostu utrzyma się i do końca roku przewieziemy ponad 4 miliony pasażerów.
RK: Jakie zadania postawił Pan sobie, jako prezes?