Pierwsi pasażerowie mogli przejechać się dziś nowym tramwajem Pesa Twist 2, zaprojektowanym i wyprodukowanym przez bydgoską Pesę dla MPK Częstochowa. Inauguracyjny kurs odbył się w południe.
Rozpoczęcie eksploatacji pierwszego z dziesięciu nowych tramwajów Twist 2.0 poprzedziła konferencja prasowa na terenie częstochowskiej zajezdni. W spotkaniu oprócz przedstawicieli mediów wzięli udział m.in. prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk, Zarząd MPK w osobach, Mariusza Sikory, Roberta Madeja i Mariusza Marcińskiego, p.o dyrektora MZDiT, Piotr Grzybowski, miejscy radni i przedstawiciele producenta – firmy PESA.
– Po wykonaniu blisko 800 km jazd testowych bez pasażerów po częstochowskich torach, dziś pierwszy z dziesięciu zamówionych Twistów drugiej generacji wyjeżdża na regularne kursy. Mam nadzieje, że przypadnie do gustu częstochowiankom i częstochowianom w podobnym stopniu, jak tramwaje tego typu pierwszej generacji, których pasażerowie wypatrywali na przystankach i czerpali przyjemność z podróży – powiedział prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk.
W trakcie wspomnianych przez prezydenta testów ustawienia tramwaju były dostosowywane przez ekipy fachowców z PESY i MPK do specyfiki częstochowskiej sieci tramwajowej. Jest to udoskonalona wersja Twista pierwszej generacji, którego od pierwszego wejrzenia pokochali pasażerowie spod Jasnej Góry. W porównaniu do poprzednika, zmodyfikowano nadwozie, udoskonalono właściwości jezdne i widoczność. Twist 2.0 jest ponadto bogatszy o szereg udogodnień dla motorniczych i pasażerów, które poprawiają jakość pracy i podróży np.:
- dodatkowe wyposażenie w kabinie motorniczego
- dodatkowe, boczne oświetlenie zewnętrzne po lewej i prawej stronie wagonu
- dwa automaty do sprzedaży biletów
- system zliczania potoków pasażerskich
- dwustronne tablice informacyjne kolorowe LCD
- zasobniki energii
- diagnostyka on-line
– Komfort, nowe technologie i ekologia – w tych trzech słowach można podsumować cele, jakie stawialiśmy sobie projektując nowego Twista dla Częstochowy. Regulowane elementy kabiny motorniczego /pulpit, podłokietnik z zadajnikiem jazdy, podnóżek/, monitoring i diagnostyka online, klimatyzacja, dwustronne wyświetlacze, nowoczesne, funkcjonalne biletomaty, czy odzyskiwanie i zasobnik energii …. to tylko kilka elementów nowej generacji tramwajów Pesa. Jestem przekonany, że docenią go zarówno motorniczy, jak i pasażerowie – powiedział Marcin Grzyb , Dyrektor Sprzedaży Lekkich Pojazdów Szynowych Pesa.
Kolejne egzemplarze nowego Twista niebawem zjadą z taśmy produkcyjnej bydgoskiej PESY.
– Według zapewnień producenta produkcja drugiego tramwaju jest na finiszu, egzemplarz dotrze do Częstochowy jeszcze w maju. Potem, w kolejnych miesiącach zakładają dostawy po 2 składy miesięcznie więc we wrześniu powinien być już komplet na zajezdni. Każdy z nich będzie sukcesywnie przygotowywany do obsługi pasażerskiej, analogicznie do pierwszego – zapowiedział prezes MPK w Częstochowie, Mariusz Sikora.