Inwestycje Pasażer

Linia Poznań – Wrocław coraz nowocześniejsza

PKP Polskie Linie Kolejowe modernizują odcinek Czempiń – do granicy z województwem dolnośląskim. Na trasie zwiększyła się liczba stacji oraz przystanków z nowymi peronami. Projekt przewiduje także powstanie podziemnych przejść, pochylni oraz wind.

Fot. PKP PLK

Niskie perony powstały m.in. w Kościanie, Starym Bojanowie, Rydzynie, Kaczkowie, Rawiczu. Komfort podróżowania poprawiły nowe ławki, wiaty i jasne oświetlenie, a także czytelne oznakowanie.

Wkrótce zmienią się także stacje w Lipnie i Górce Duchownej. W Lesznie zmodernizowane zostanie zaś przejście podziemne. Tunel zostanie wydłużony o ponad 20 m i połączy dworzec, perony oraz ulicę Towarową. Wewnątrz zainstalowane zostaną windy.

Łącznie, w ramach inwestycji Czempiń – granica woj. dolnośląskiego, na 5 stacjach i 6 przystankach perony stają się dostępne dla wszystkich podróżnych.

– Cieszę się, że stacja pasażerska Leszno staje się bardziej przyjazna dla podróżnych, dzięki nowym peronom, windom i przedłużonemu przejściu dla pieszych. Zmodernizowane tory oraz nowy system sterowania i sygnalizacji znacznie zwiększą bezpieczeństwo i usprawnią podróże na odcinku Czempin – Rawicz. Cała inwestycja przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności i dostępności transportu kolejowego w Unii Europejskiej, a tym samym przyczyni się do ekologizacji transportu. Inwestycja korzysta z blisko 1 mld zł wkładu CEF – powiedział Morten Jensen, Head of Unit at INEA – Innovation and Networks Executive Agency.

Między Czempiniem a województwem dolnośląskim wymieniono już ponad 110 km, toru i sieci trakcyjnej. Przebudowano wiele ważnych torów na stacjach. Dwutorowa jazda możliwa jest od Leszna do Żmigrodu (z wyjątkiem jednego toru Bojanowo – Rawicz) oraz od Starego Bojanowa do Kościana. Wykonawcy pozostały do zrobienia jednotorowe szlaki Leszno – Stare Bojanowo i Kościan – Czempiń. Równolegle z oddaniem toru są przebudowywane rozjazdy, nowa sieć trakcyjna, system zasilania oraz niezbędne do prowadzenia ruchu pociągów urządzenia sterowania. Wymieniono już 116 z 132 rozjazdów – ważnych elementów linii kolejowej.

– Realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizacja środkowego odcinka linii WrocławPoznań od granicy woj. dolnośląskiego do Czempinia uzupełni ofertę dobrych atrakcyjnych podroży regionalnych i dalekobieżnych oraz usprawni przewóz towarów na międzynarodowym korytarzu kolejowym. Inwestycja jest jednym z projektów współfinansowanych z programu CEF Łącząc Europę i zamyka modernizację odcinaka PoznańWrocław – powiedział Arnold Bresch członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Wzrasta poziom bezpieczeństwa na torach. Działają nowe urządzenia sterowania. Kierowcy szybciej i sprawniej przejeżdżają nad torami nowym wiaduktem drogowym w Klonówcu koło Leszna. W lipcu planowane jest udostępnienie w Lesznie nowego wiadukt drogowego na ul. Wilkowickiej. Dzięki inwestycji kolejowej mieszkańcy miasta i regionu zyskają lepszą komunikację. Dla pieszych wyremontowano już przejście podziemne. Budowane jest przejście pieszo-rowerowe w dzielnicy Zaborowo. Bezkolizyjne skrzyżowania zaplanowały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. m.in. w Kościanie i Rawiczu. Dzięki inwestycji łącznie przybędzie 7 bezkolizyjnych skrzyżowań.

Zakończenie zasadniczych prac na linii od Czempinia do granicy Dolnego Śląska przewidywane jest na koniec roku 2020 r. By uzyskać dotychczasowe efekty i kończyć prace Polskie Linie Kolejowe musiały pokonać niespodziewane problemy. Na termin prac wpływały: zmiana wykonawcy, inwentaryzacja prac i wprowadzenie nowej firmy, przebudowa nieokreślonych na mapach podziemnych instalacji, wydłużenie tunelu w Lesznie. Działania PLK zapewniły dotychczasowe efekty i kontynuację ważnej społecznie inwestycji.

 

Dodaj komentarz