Od stycznia do końca marca 2020 r. koleją przewieziono 54,3 mln ton ładunków. Wynik ten jest niższy niż w roku ubiegłym, jednak nie wszystkie grupy towarów zanotowały spadki. W zestawieniu z ostatnim kwartałem minionego roku, pociągami wożono mniej ładunków masowych, wzrosła za to masa grup takich jak metale, wyroby metalowe gotowe czy chemikalia i produkty chemiczne oraz towary nieidentyfikowalne, a także większości grup związanych z produktami przetworzonymi.
Przewoźnicy kolejowi w I kwartale 2019 r. przetransportowali 54,3 mln ton towarów, co oznacza spadek o 9,6% w porównaniu z I kwartałem 2019 r. Praca przewozowa kształtowała się na poziomie 12,5 mld tonokilometrów (spadek o 12,5% licząc rok do roku). Wartości tych dwóch podstawowych parametrów były niższe odpowiednio o 5,8 mln ton oraz 1,8 mld tonokilometrów.
Największe spadki w wartościach bezwzględnych w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami roku poprzedniego miały miejsce w dwóch grupach: węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny oraz rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictw. W przypadku pierwszej grupy przewieziono 20,8 mln ton – mniej o 3,5 mln ton (14,4%), a praca przewozowa wyniosła 3,3 mld tonokilometrów – spadek o 1 mld tonokilometrów (24,1%). W przypadku rud metali, produktów górnictwa i kopalnictwa było to 13 mln ton i praca przewozowa 2,9 mld tonokilometrów. Licząc rok do roku oznacza to spadek odpowiednio o 2,8 mln ton (17,9%) oraz 0,9 mld tonokilometrów (24,1%). Wyniki tych dwóch grup w największym stopniu wpłynęły na wartości parametrów przewozów towarowych w I kwartale. W przypadku pozostałych grup w których wystąpiły spadki były one znacznie niższe.
– Kolej może służyć nie tylko do transportu ładunków masowych. Wskazują na to wyniki przewozowe w I kwartale tego roku. Ogólna masa przewiezionych towarów spadła, jednak były grupy, które odnotowały wzrost i to pomimo epidemii koronawirusa – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – Pociągami przewożono więcej towarów w grupach związanych z produktami o znaczeniu konsumpcyjnym, takich jak sprzęt elektroniczny czy wyroby włókiennicze. Były to też wszelkiego rodzaju produkty, których transport odbywa się z wykorzystaniem kontenerów – rozwiązania najczęściej gwarantującego często szybki rozładunek i bezpieczeństwo transportu. Udział w rynku samej grupy towary nieidentyfikowalne wyniósł 7,8% wg masy i 10,7% wg pracy przewozowej – dodaje.
W I kwartale 2020 r. udział grupy rudy metali, produkty górnictwa i kopalnictwa nie przekroczył 24% pod względem masy i pracy przewozowej (odpowiednio 26,4 % i 26,8% w I kwartale 2019 r.). Na wyniki tej grupy w I kwartale 2020 r. bardzo duży wpływ miała niewielka wartość przewozów realizowanych w ramach podgrupy rudy żelaza. W porównaniu z I kwartałem 2019 r. było to o ponad 1,1 mln ton mniej (41%), zaś przy porównaniu do IV kwartału 2019 r. o blisko 240 tysięcy ton mniej.
Udział grupy węgiel kamienny, brunatny, ropa naftowa i gaz ziemny wyniósł w pierwszym kwartale 38,3% wg masy i 26,4% wg pracy przewozowej (spadek odpowiednio o 2,2 punktu procentowego i 4 punkty procentowe). Udział chemikaliów, produktów chemicznych to 5% wg masy i 6,9% wg pracy przewozowej (wzrost o 0,7 punktu procentowego wg masy i 1,4 punktu procentowego wg pracy przewozowej), zaś udział grupy metale, wyroby metalowe gotowe to 4,4% wg masy oraz 4,3% wg pracy przewozowej, co oznacza zmianę udziałów nie przekraczającą 0,2 punktu procentowego.