Koleje Azerbejdżańskie przechodzą na prąd przemienny. Wpłynie to pozytywnie przede wszystkim na zwiększenie wolumenu przewożonych ładunków.
Koleje Azerbejdżańskie (ADY) są już po pierwszych w historii testach przełączeniowych. Próba z wykorzystaniem lokomotywy elektrycznej AC zakończyła się sukcesem. Uruchomienie próbne odbyło się na stacji Alabashli niedaleko Ganja.
Przejście na prąd przemienny pozwoli zaoszczędzić energię i inne zasoby, zoptymalizuje koszty, łatwość obsługi, zwiększy prędkość pociągów, a w rezultacie poprawi ruch towarowy i pasażerski.
Obecnie 90 proc. lokomotyw ADY jeździ na trakcji elektrycznej, dlatego Koleje Azerbejdżańskie dążą do rozszerzenia wykorzystania prądu przemiennego. W tym celu zbudowano 12 podstacji rzutkowych i przebudowano 768 km sieci trakcyjnej. Alstom zamówił również 40 lokomotyw towarowych prądu przemiennego i 10 lokomotyw pasażerskich pracujących w systemie podwójnego zasilania (DC i AC). Do kraju dostarczono już 13 lokomotyw towarowych i 10 pasażerskich.
ADY buduje dwie nowoczesne lokomotywy w Bilajari i Ganja, aby umożliwić konserwację i kontrolę techniczną lokomotyw prądu przemiennego zgodnie z międzynarodowymi normami eksploatacyjnymi.
Należy zaznaczyć, że 23 mechaników ADY pomyślnie ukończyło szkolenie symulatorowe zorganizowane w październiku 2019 roku w Nur-Sultan w Kazachstanie w ramach prac nad przejściem na prąd przemienny i otrzymało certyfikat.
O zasilaniu prądem zmiennym o napięciu 25 kV mówi się także w Polsce. Prawdopodobne jest, że pierwsze pociągi pojadą już za kilka lat. Do wdrożenia systemu zasilania 2 x 25 kV prądu zmiennego (AC) przygotowują się PKP Polskie Linie Kolejowe.
– Opracowano już założenia budowy obiektów zasilania dla linii zelektryfikowanych prądem przemiennym o napięciu 2 x 25 kV wraz z koncepcją 2 typów sieci trakcyjnej oraz rozwiązaniami technicznymi separacji systemów sieci trakcyjnej 3 kV DC i 2×25 kV AC – wyjaśnia rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe Mirosław Siemieniec, cytowany przez Rzeczpospolitą.
W opracowaniu znajduje się studium wykonalności dla modernizacji odcinka kolejowego z Ełku przez Suwałki do granicy państwa. To tam po raz pierwszy wdrożony ma być nowy typ zasilania.
Niebawem PKP PLK ogłosi przetarg na dokumentację projektową dla modernizacji wspomnianego odcinka wraz z planem wdrożenia systemu zasilania 2 x 25 kV. Prace zaplanowano w latach 2023-25.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez spółkę CPK, prąd zmienny zasili m.in. pociągi kursujące na szprysze Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław.