Od niedzieli 13 grudnia wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Co się zmieni? Skróci się przede wszystkim czas przejazdu na trasie Warszawa – Trójmiasto i Kraków – Katowice. Od 2021 r. po 25 latach pociągi wrócą na trasę Bielsk Podlaski (Lewki) – Hajnówka. Lepszy dostęp do kolei dla wszystkich podróżnych zapewnią przebudowane i nowe przystanki.
Nowy rozkład jazdy został przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wspólnie z przewoźnikami. Podróżni korzystają z efektów inwestycji Krajowego Programu Kolejowego: lepszego dostępu do podróży pociągiem z nowych i zmodernizowanych stacji i przystanków oraz krótszych czasów podróży. W rozkładzie jazdy uwzględniono kontynuację prac na liniach kolejowych bez wpływu na kursowanie pociągów.
Kolej na krótsze podróże i nowe połączenia
Z Warszawy do Trójmiasta od 13 grudnia skróci się podróż najszybszymi pociągami dzięki systemowi ERTMS/ETCS poziomu 2 i wprowadzeniu na linii prędkości 200 km/h. Najszybsze pociągi PKP Intercity pokonają trasę ze stacji Warszawa Centralna do stacji Gdańsk Główny w 2 h 32 min (obecnie czas ten wynosi 2 h i 47 min). Z efektów uzyskanych na tej trasie skorzystają również podróżni innych połączeń np. Kraków – Gdynia, Katowice – Gdynia, Rzeszów – Gdynia.
Mieszkańcy Małopolski i Śląska oraz podróżujący między stolicami województw skorzystają z efektów modernizacji trasy Kraków – Katowice. Najszybszy pociąg pojedzie między stolicami w czasie poniżej godziny (57 min) – to o ok. 30 min krócej niż obecnie. Dzięki temu skróci się także czas przejazdu w innych relacjach dalekobieżnych m.in. z Krakowa do Wrocławia o ok. 40 min (z obecnie 3h 27 min do 2h 51 min), a także z Katowic do Rzeszowa do 2 h 47 min (z obecnie 3 h 36 min).
W woj. warmińsko-mazurskim po pracach na linii Szczytno – Ełk, czas przejazdu najszybszego pociągu na trasie Olsztyn – Ełk skróci się o kolejne 10 min, a w stosunku do czasu przed modernizacją będzie krótszy o ponad godzinę (będzie 2 h 31 min, przed modernizacja 3 h 36 min). Na trasie Działdowo – Olsztyn od 13 grudnia czas przejazdu najszybszego pociągu skróci się o kwadrans, zajmie 59 min. Dotychczas najkrótsza podróż zajmowała 1h 14 min.
Krócej pojedziemy między Wielkopolską a Dolnym Śląskiem, dzięki modernizacji odcinka Czempiń – gr. województwa dolnośląskiego. Podróż najszybszym pociągiem będzie ok. 20 min krótsza i zajmie 1h 44 min (obecnie 2h 4 min). Krótsze podróże będą także między miastami na modernizowanej trasie. Komfort podróży zwiększają stacje i przystanki wyposażone w windy, pochylnie i przejścia podziemne np. Leszno i Rawicz.
W województwie śląskim skróci się czas przejazdu między Zawierciem a Częstochową o kolejne kilka minut. Najszybsze składy pojadą ten dystans w 31 min. Po modernizacji wszystkie przystanki gwarantują dogodny dostęp do kolei.
W Małopolsce od 19 grudnia wrócą pociągi na kolejową „zakopiankę” na czas zimowych przejazdów. Bezpośrednim pociągiem dojedziemy do Zakopanego z Krakowa oraz m.in. z Gdyni, Warszawy. Na odcinku Chabówka – Zakopane podróżni będą mogli wygodniej skorzystać z przebudowanej stacji Sieniawa i zmodernizowanych peronów na przystankach.