Czy w Bydgoszczy powstaną kolejne linie tramwajowe? Na dzisiejszej konferencji prasowej samorząd miasta zaprosił mieszkańców do udziału w konsultacjach społecznych dotyczących rozwoju sieci tramwajowej. Swoje uwagi zgłaszać można od 1 do 28 lutego.
Nowe trasy powstać mają m.in. w Śródmieściu, na Bartodziejach, Szwederowie i Górzyskowie.
– W ciągu ostatniej dekady Bydgoszcz nadrobiliśmy wieloletnie zaniedbania w transporcie szynowym – podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – W latach 2010-20 zbudowaliśmy nowe torowiska: do Fordonu, dworca kolejowego, wzdłuż ul. Kujawskiej. Zmodernizowaliśmy też szereg istniejących linii i kupiliśmy 33 nowoczesne tramwaje. Wkrótce rozpoczniemy budowę mostu tramwajowego pomiędzy ulicami Toruńską i Fordońską. Chcemy dalej inwestować w ekologiczny, wygodny transport szynowy. Chcemy by ta infrastruktura powstawała tam, gdzie bydgoszczanie najbardziej jej oczekują i była jak najlepiej dostosowana do potrzeb mieszkańców. Dlatego zachęcam do udziału w konsultacjach związanych z nowymi inwestycjami.
Konsultacje będą miały zasięg ogólnomiejski. Kartę konsultacyjną pobrać będzie można na oficjalnej stronie miasta – www.bydgoszcz.pl/tramwaje. Swoje uwagi przesyłać można także pocztą na adres ZDMiKP w Bydgoszczy przy ul. Toruńskiej 174a.
Jak zapowiadają samorządowcy, 16 lutego planowane jest także spotkanie z mieszkańcami w formie online, a transmisja prowadzona będzie na portalu Facebook.
Aktualnie miasto analizuje możliwości rozwoju sieci tramwajowej. Pod uwagę brane są następujące trasy:
- Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy L. Solskiego – Pięknej – Szubińskiej – Kruszwickiej (I etap od ronda Kujawskiego do Bielickiej, II etap od Bielickiej do ronda Grunwaldzkiego)
Najdłuższa z zaplanowanych tras prowadzić ma od ronda Kujawskiego ulicami Solskiego, Piękną, Szubińską i Kruszwicką do ronda Grunwaldzkiego. Powstać tam ma dwutorowa linia o dł. 3,4 km. Powstanie więc alternatywa dla połączenia Górnego Tarasu Miasta z centrum.
Ważna częścią inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego-Piękna do przekroju dwujezdniowego, zgodnego z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
- Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Artyleryjskiej.
Budowa połączenia tramwajowego pomiędzy pętlą Rycerską a ulicą Gdańską za pomocą dwutorowej linii tramwajowej skróci podróż środkami transportu publicznego z północnej części miasta do Śródmieścia. Dodatkowo przyczyni się do skróceniu czasu dojazdu do dworca kolejowego Bydgoszcz Główna, a także do rewitalizacji osiedla Bocianowo. Projektanci zaproponowali dwa warianty budowy takiego połączenia.
Pierwsza koncepcja zakłada budowę torowiska o długości 1,1km w miejscu dzisiejszych kolejowych torów odstawczych przy ul. Artyleryjskiej. Wymagałoby to m.in. przebudowy ronda oraz wyburzenia budynków na końcu ul. Kościuszki i Pomorskiej oraz narożnych kamienic na skrzyżowaniu ul. Chodkiewicza i Gdańskiej. W przypadku tego wariantu konieczna jest budowa nowej ulicy na początkowym odcinku przy rondzie J. Szügyi Trajtlera oraz przebudowa istniejącej infrastruktury w obrębie pętli przy ul. Rycerskiej. Ul. Artyleryjska zostanie natomiast rozbudowana w trakcie prac nad trasą WZ.
Alternatywą jest zaprojektowanie nieco krótszego torowiska przez ul. Nowoświecką – nową ulicę wytyczoną do obsługi powstającego osiedla w północnej części Bocianowa. Tramwaj zlokalizowany byłby w osi jezdni (podobnie jak na Chodkiewicza).
Także w przypadku tego wariantu konieczne są wyburzenia narożnych kamienic u zbiegu ulic Gdańskiej i Chodkiewicza oraz na dalszym odcinku – w rejonie ul. Pomorskiej i Świeckiej. Konieczna byłaby również przebudowa pętli autobusowo-tramwajowej przy ul. Rycerskiej.
Niezależnie od wariantu połączenie ulicy Gdańskiej z pętlą przy ul. Rycerskiej byłoby drugim etapem rozbudowy linii tramwajowych – łączących rondo Fordońskie z pętlą.
- Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Chocimskiej i Nowoświeckiej
- Trasa tramwajowa od pętli Bielawy wzdłuż ul. Chodkiewicza i al. S. Wyszyńskiego.
Opracowana została również koncepcja związana z budowa torowiska wzdłuż ul. Wyszyńskiego pomiędzy pętlą Bielawy, a rondem Fordońskim. Realizacja tej inwestycji zapewni sprawniejsze połączenie centrum Bydgoszczy przez licznie zamieszkane osiedla Bielawy oraz Bartodzieje z ulicą Fordońską i za jej pośrednictwem z osiedlem Fordon. Torowisko o długości 1,6 km zlokalizowane byłoby pomiędzy jezdniami ul. Wyszyńskiego. Największym wyzwaniem będzie jednak wpięcie torów do węzła na rondzie Fordońskim. W ocenie projektantów najlepszym rozwiązaniem będzie kompleksowa przebudowa ronda Fordońskiego na rondo turbinowe. Na Bielawach konieczne będzie też wybudowanie nowego odcinka ul. Chodkiewicza pomiędzy ulicami Wybickiego i Wyszyńskiego oraz przebudowa pętli tramwajowej. Torowisko na ul. Wyszyńskiego również może zostać zaprojektowane jako zielone z odkrytymi szynami. Trasa ta byłaby pierwszym etapem budowy alternatywnego połączenia ronda Fordońskiego z pętlą na ul. Rycerskiej.
- Rozbudowa pętli tramwajowej „Las Gdański” – wybudowanie nowego peronu dla pasażerów.
Dodatkowo opracowana została koncepcja rozbudowy pętli w Lesie Gdańskim. Zakłada ona jej wyposażenie w dodatkowy tory, co pozwoli dostosować ją do zawracania w tym miejscu większej liczby linii tramwajowych. Obecnie znajdują się tam tylko: jeden tor przelotowy przy przystanku końcowym i dwa tory przy przystankach początkowych, co utrudnia synchronizację kursowania tramwajów linii nr 1, 2 i 10.
Jak zaznaczyli przedstawiciele miasta, budowa nowych połączeń tramwajowych wywoła duże zmiany w komunikacji miejskiej. Jednak przed przystąpieniem do inwestycji, przed jej uruchomieniem, każdorazowo przeprowadzone zostaną konsultacje społeczne z mieszkańcami.
– Zapraszamy do udziału w konsultacjach. Jesteśmy ciekawi państwa zdania na temat przebiegu nowej linii tramwajowej – mówił Mirosław Kozłowicz, zastępca Prezydenta Miasta Bydgoszcz.
W trakcie konferencji zastępca prezydenta odniósł się także do wniosków mieszkańców o stworzenie w Bydgoszczy zielonego torowiska wzdłuż ul. Wyszyńskiego.
– Niewykluczone, że takie torowisko tam powstanie. Aktualnie jesteśmy na etapie analizy projektu – podkreślił Kozłowicz.