Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wystosował alert bezpieczeństwa dotyczący pęknięcia koła w spalinowym zespole trakcyjnym SA136-004. Do odłamania części koła doszło 16 stycznia na trasie Piła – Ulikowo, na linii kolejowej nr 403. Dochodzenie po zdarzeniu nadal trwa, jednak alert ma wyprzedzająco zwrócić uwagę na możliwe nowe zagrożenie. Odpowiednie działania zostały już wcześniej podjęte wobec producenta i podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie.
Do incydentu doszło między Reczem Pomorskim i Tarnowem Pomorskim w trakcie jazdy pociągu przewoźnika POLREGIO relacji Piła Główna – Ulikowo. Po rozpoczęciu hamowania maszynista usłyszał nietypowy trzask spod podwozia i zatrzymał pociąg. Na trzeciej osi licząc od czoła pociągu odłamał się wieniec koła na ok. 1/6 długości.
Uszkodzone koło zostało wyprodukowane w 2015 r. i zabudowane na początku 2016 r. podczas naprawy pojazdu SA136-004. Od tego czasu pojazd przejechał 307 063 km. Zużycie koła było bliskie wartościom granicznym, jednak nie wykraczało poza limity ustalone w dokumentacji dotyczącej utrzymania pojazdu.
Nie są jeszcze znane przyczyny zdarzenia. Aby je ustalić koło zostanie poddane dokładnym badaniom w wyspecjalizowanej jednostce. Z uwagi na potencjalne duże ryzyko związane ze zdarzeniem, a także fakt, że może ono dotyczyć również innych typów kół, Prezes UTK zdecydował o skierowaniu alertu bezpieczeństwa również do innych krajowych organów ds. bezpieczeństwa. Alert ma zwrócić uwagę wszystkim podmiotom odpowiedzialnym za utrzymanie pojazdów kolejowych na zaistniałe zdarzenie, umożliwiając przeanalizowanie konkretnej sytuacji w pojazdach danego podmiotu i w razie potrzeby podjęcie ewentualnych dodatkowych działań na gruncie posiadanych systemów zarządzania utrzymaniem.