PKP Polskie Linie Kolejowe instalują nowoczesne rozwiązania na modernizowanej linii Goczałkowice-Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. W stacji Czechowice-Dziedzice rozjazdy będą montowane wprost z platform, dzięki transportowi urządzeń „w blokach”. Inwestycja za 1,4 mld zł poprawia warunki podróży i przewozu towarów, jest dofinansowana z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Perony stacji Czechowice – Dziedzice są bardziej dostępne i komfortowe. Przebudowa układu torowego zwiększa możliwości i rolę kolei w systemie transportu województwa, kraju i na trasach międzynarodowych. Nowe urządzenia sterowania, w tym 119 rozjazdów, zapewnią większy poziom bezpieczeństwa. Prace realizowane są w ramach inwestycji PLK na odcinku Goczałkowice-Zdrój – Czechowice–Dziedzice – Zabrzeg. Dwa ponad czterdziestometrowe rozjazdy są montowane na stacji w pierwszym tygodniu sierpnia. To kolejne nowe urządzenia zabudowywane w torach, które przywieziono „w blokach”. W ten sposób zapewniany jest transport kluczowych rozjazdów.
Transport blokowy to przewóz rozjazdów na specjalnych platformach umożliwiających załadunek, przewóz i rozładunek tych urządzeń bez konieczności demontażu. Takie rozwiązanie sprawia, że rozjazd w pełni zachowuje parametry, ważne m.in. dla bezpiecznego i sprawnego przejazdu pociągów. Rozjazd jest zabezpieczony przed ewentualnymi odkształceniami i uszkodzeniami podczas transportu. „Tradycyjny” przewóz rozjazdów wymaga demontażu u producenta, dostawa odbywa się w częściach i wymaga ponownego złożeni rozjazdu na placu budowy.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sukcesywnie przygotowywały wykonawców do zmiany sposobu dostaw rozjazdów na blokową. Takie rozwiązania są teraz standardem. Chcemy, aby rozjazdy zachowywały najwyższą jakość, gdyż jest to ważne dla bezpieczeństwa, ale także pozwala na dłuższy okres eksploatacji, mniejsze nakłady utrzymaniowe – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wielobranżowy projekt na odcinku Goczałkowice-Zdrój – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg obejmuje także kompleksową przebudowę torów, sieci trakcyjnej. Istotnie poprawiają się warunki dla podróżnych. Pasażerowie pociągów już mogą korzystać z nowego peronu w Zabrzegu.
Liczby inwestycji:
- 47 km torów
- 56 km sieci trakcyjnej
- 119 rozjazdów
- 1 stacja Czechowice-Dziedzice i 2 przystanki Goczałkowice-Zdrój i Zabrzeg
- 23 obiekty inżynieryjne, w tym 8 wiaduktów i 4 mosty
- 3 przejazdy kolejowo-drogowe
- 1 Lokalne Centrum Sterowania na stacji Czechowice-Dziedzice
Czasowe zmiany w komunikacji
Zakres prac przy rozjazdach i układzie torowym wymaga zmian w komunikacji. Zmiany maksymalnie ograniczono. Przy współpracy z przewoźnikami ustalono, że tylko w godzinach nocnych za 4 pociągi PKP Intercity oraz 4 pociągi Kolei Śląskich zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa z 5 na 6 sierpnia. Szczegóły są dostępne na stronach przewoźników oraz na Portalu Pasażera.