global Tabor Wydarzenia

Wodorowy pociąg Alstomu zaprezentowany w kolejnym kraju

6 września 2021 r. Coradia iLint, czyli pierwszy na świecie zespół trakcyjny napędzany wodorem, wjechał na tory Centrum Testów Kolejowych w Valenciennes na północy Francji. W premierze uczestniczyli Baptiste Djebarri, przedstawiciel francuskiego ministerstwa ds. transformacji ekologicznej oraz Jean-Baptiste Eyméoud, prezesa Alstom France.

Wodorowy pociąg Alstomu zaprezentowany w kolejnym kraju

Zespoły Alstom konsekwentnie przeprowadzają jazdy testowe i prezentują pociąg w kolejnych krajach. Przypomnijmy, że w czerwcu tego roku Coradia iLint został pokazany na Torze Testowym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie, koło Wrocławia.

Wodorowy pociąg zadebiutował w Żmigrodzie [ZDJĘCIA]

Prezentacja we Francji wpisuje się w dążenie do krajowej transformacji energetycznej, która ma na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i hałasu w transporcie. Podejmowane działania wspiera rząd francuski poprzez plan wodorowy, zainicjowany w 2018 roku.

Alstom jako światowy lider w dziedzinie ekologicznej i inteligentnej mobilności, od kilku lat rozwija portfolio rozwiązań w zakresie mobilności zeroemisyjnej i uruchomił ambitny program innowacji w zakresie baterii i wodoru. Od 2013 roku Alstom pracuje nad uruchomieniem regionalnego pociągu wyposażonego w wodorowe ogniwa paliwowe.

Pierwsze dwa pociągi 100% H2 iLint weszły do komercyjnej eksploatacji w 2018 roku w Niemczech, a do tej pory 41 składów zostało zamówionych przez dwa niemieckie kraje związkowe, a udane testy odbyły się w Austrii, Holandii, Szwecji, a teraz rozpoczęły się we Francji.

Włoski przewoźnik kolejowy Ferrovie Nord Milano, pod koniec 2020 r., złożył zamówienie na 14 pociągów napędzanych wodorem na koniec 2020 r. W tym roku francuski państwowy przewoźnik kolejowy SNCF złożył zamówienie na 12 pociągów Coradia Polyvalent dwunapędowych, elektryczno-wodorowych, dla czterech regionów (Owernia-R Rodan-Alpy, Bourgogne-Franche Comté, Grand Est i Occitanie).

Prezes Alstom France Jean-Baptiste Eyméoud powiedział:

– Obecnie ambicją firmy Alstom jest przyspieszenie realizacji strategii wodorowej oraz dalsze proponowanie i opracowywanie innowacyjnych rozwiązań w zakresie ekologizacji. Chcemy dostarczać władzom publicznym i operatorom odpowiednie rozwiązania techniczne i ekonomiczne w kontekście stopniowego odchodzenia od oleju napędowego. W ten sposób chcemy przyczynić się do francuskiego i europejskiego przywództwa przemysłowego w tej technologii przyszłości.

 

Przypomnijmy, Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi. Ten lekki pociąg o zerowej emisji jest tak cichy jak pociąg elektryczny i emituje jedynie parę wodną. Nadaje się do eksploatacji na liniach niezelektryfikowanych, jest idealnym rozwiązaniem dla lokalnych przewoźników.

Zaprezentowany we Francji model jest taki sam, jak te jeżdżące w Niemczech, aby Coradia iLint mogła zostać dopuszczona do ruchu zgodnie z normami francuskimi, konieczne będzie przejście procesu certyfikacyjne. Proces homologacji został już rozpoczęty.

Pociągi wodorowe będą wozić pasażerów w Austrii

Dodaj komentarz