PKP Polskie Linie Kolejowe zmieniają dworzec PKP Poznań Główny. Aktualnie kończy się rozbudowa przejścia podziemnego. Dostęp do kolei zwiększy także dodatkowy peron, ruchome schody i windy. Inwestycja zakończyć ma się wiosną 2022 r. Koszt prac to ponad 100 mln zł.
Inwestycja gotowa jest w 80 proc.
– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują sprawniejszą i bardziej komfortową obsługę podróżnych na stacji Poznań Główny. Inwestycja jest odpowiedzią na rosnące zainteresowanie komunikacją kolejową w regionie i aglomeracji. Dostęp do pociągów ułatwią windy i schody ruchome – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Wykonawca zbudował już konstrukcję nowej części przejścia podziemnego. Prace w tunelu są na ukończeniu. Układane są granitowe płyty, montowane jest oświetlenie. Dłuższe o ponad 200 m przejście prowadzi pod stacją z nowego peronu. Będzie dogodne dojście na wszystkie perony. Znacznie usprawni się komunikacja między wschodnimi i zachodnimi dzielnicami Poznania.
Na nowym peronie – między peronem nr 3 a budynkiem galerii handlowej – układane są ostatnie ścianki. Ponad 400 m obiekt będzie miał długą wiatę. Zostanie wyposażony w ławki i jasne oświetlenie. Dobrą orientację – poza oznakowaniem – zapewni nowoczesny system informacji głosowej i wizualnej. Przewidziano m.in. elektroniczne tablice z informacjami o przyjazdach i odjazdach pociągów. Dla osób niewidomych zastosowane będą ścieżki naprowadzające z wypukłą fakturą.
Dogodny dostęp na nowy peron i do wybudowanego przejścia podziemnego zapewni pięć wind. Dźwigi będą między tunelem a peronem, w budynku dworca oraz przy Moście Dworcowym. Z nowego peronu do budynku dworca będą ruchome schody z wyjściem w pobliżu kas biletowych. Budowa schodów rozpocznie się jeszcze w tym roku.
W ramach inwestycji przebudowywany jest ponad 3 km układ torów i rozjazdów przy nowym peronie. Nowy tor powstanie od strony centrum handlowego. Wykonawca zamontował już 13 z 16 rozjazdów.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają możliwości stacji Poznań Główny w ramach przedsięwzięcia „Dobudowa peronu na stacji Poznań Główny wraz z przebudową przejścia podziemnego”, które jest częścią projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”. Inwestycja ze środków budżetowych warta jest ok. 108 mln zł. Podróżni skorzystają z efektów prac w marcu 2022 r.
O skali inwestycji świadczą liczby:
- 1 000 wywrotek ziemi wywieziono z budowy
- 120 betoniarek dowiozło materiał
- 45 ton stali zużyto do zbrojenia
Nowy segment przejścia podziemnego:
- Długość: 230 m (łączna długość przejścia podziemnego po rozbudowie: 390 m)
- Szerokość: 6 m
- Wysokość: 2,7 m
- Nowy peron:
- Długość: 471 m
- Szerokość: 10,7 m
- Wysokość: 76 cm