MMR Group TransComfort otrzymał od Urzędu Transportu Kolejowego bezterminowe świadectwo dopuszczenia do eksploatacji dla systemu pomiaru obciążeń pionowych typu SMCV. System znajduje się w grupie „urządzeń do wykrywania stanów awaryjnych pojazdów kolejowych podczas biegu pociągu oraz nieprawidłowości załadunku wagonów”.
SMCV jest autorskim rozwiązaniem włoskiej firmy Marini Impianti Industriali. To czołowy producent urządzeń w zakresie automatyki, diagnostyki i telekomunikacji dla zarządcy kolei włoskich Rete Ferroviaria Italiana. Rolą systemu jest dynamiczny pomiar obciążeń dla każdej osi i koła taboru, przejeżdżającego po odcinku pomiarowym. Jednocześnie system odnotowuje nadmierne obciążenia, które wynikają z przesunięcia ładunku lub nieprawidłowego załadunku. Za pomiar odpowiadają czujniki umieszczone w szyjce szyny, odpowiednio zabezpieczone przed czynnikami zewnętrznymi i pracami utrzymaniowymi w torowisku. Dane przetwarzane są w przytorowym punkcie pomiarowym, a następnie przekazywane do punktu ze stanowiskiem operatorskim. System może być skonfigurowany do pomiarów na stacji lub szlakowo. Nie ma ograniczenia dla prędkości przejazdowej, a pomiar odbywa się w zakresie od 5 do nawet 250 km/ h.
System SMCV znalazł dotychczas swoje zastosowanie na sieciach kolejowych Rete Ferroviaria Italiana (Włochy) i Slovenske železnice (Słowenia). We Włoszech system funkcjonuje już od 2012 r. Obecnie znajduje się w kilkunastu lokalizacjach przy stacjach towarowych, terminalach i na szlakach (m.in Verona Quadrante Europa, Torino Orbassano, Ventimiglia, Varzo-Domodosolla). SMCV pełni tam rolę systemu pomiarowego i nadzorującego obciążenia przenoszone przez pociągi towarowe, przyjeżdżające z krajów sąsiadujących. Każde przekroczenie wyznaczonych wartości granicznych system przekazuje do stanowiska pomiarowego, a pociąg kierowany jest przez dyżurnego stacji na tor boczny celem inspekcji.
MMR Group TransComfort zaprezentowało właściwości, a także szerokie spektrum korzyści ze stosowania systemu SMCV podczas tegorocznych 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO w Gdańsku, a także konferencji branżowych, m.in. Infraszyn 2021 w Zakopanem, Kolejowe przejścia graniczne 2021 w Janowie Podlaskim oraz Energetyka na kolei 2021 w Ożarowie Mazowieckim. Świadectwo UTK dla SMCV, które umożliwia powszechne użytkowanie systemu w Polsce, przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa w kolejowych przewozach towarowych i pasażerskich. Ułatwi także proces diagnostyki i utrzymania elementów infrastruktury kolejowej.
TransComfort na konferencji INFRASZYN przedstawił innowacyjny system SMCV