4 marca br. podpisano umowy z generalnym wykonawcą przebudowy ul. Sobieskiego i części ul. Królowej Jadwigi. Tym samym jest to druga umowa, pierwsza została podpisana w listopadzie ub.r., dotycząca modernizacji głównej osi komunikacyjnej Dąbrowy Górniczej.
Kompleksowa przebudowa głównej komunikacyjnej osi Dąbrowy Górniczej obejmuje odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. W ramach wspólnego przedsięwzięcia spółki Tramwaje Śląskie S.A. i miasta Dąbrowa Górnicza zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe oraz drogi i chodniki; pojawi się szereg udogodnień dla pieszych i rowerzystów, a pasażerowie komunikacji publicznej zyskają łatwiejszy dostęp do tramwajów i autobusów.
Na etapie przetargu całe zadanie podzielono na dwie części, a granicą między nimi jest rondo przy al. Róż. Pierwszy fragment – od strony ul. Kasprzaka – od połowy listopada przebudowuje krakowska firma ZUE S.A. Zwycięzca drugiego przetargu zrezygnował z realizacji zadania, co poskutkowało znacznym wydłużeniem procedury przetargowej. Ostatecznie, fragment od al. Róż do granicy z Będzinem również przebuduje firma ZUE. W piątek 4.03.2022 r. w siedzibie dąbrowskiego Magistratu przedstawiciele spółki Tramwaje Śląskie S.A., Urzędu Miasta Dąbrowa Górnicza oraz firmy ZUE S.A. podpisali stosowne umowy.
O rozpoczynających się lada chwila pracach Bolesław Knapik, prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A. powiedział:
– Cieszymy się, że wszystkie sprawy formalne zostały zakończone i dzięki podpisanej umowie możemy przejść do fazy realizacyjnej tej inwestycji. Wiosna za pasem, a to najlepszy czas na rozpoczęcie prac budowlanych. Mamy nadzieję, że wykonawca przystąpi do realizacji zadania z animuszem, zaangażowaniem i dużą intensywnością, jak najlepiej wykorzystując na prowadzenie robót okres wiosenno-letni oraz fakt, iż na tym ciągu komunikacyjnym ruch tramwajów nie jest prowadzony.
W związku z prowadzonymi już pracami, ruch tramwajów między pętlą przy Urzędzie Pracy a Hutą Katowice został wstrzymany 26 lutego 2022 r. i generalny wykonawca będzie mógł realizować prace bez ich etapowania wymaganego przy zachowaniu przejezdności jednego toru, co powinno przyspieszyć szacowany czas realizacji.
– Cieszę się, że podpisujemy kolejną umowę z samorządem miasta Dąbrowa Górnicza i spółką Tramwaje Śląskie. To odcinek będący kontynuacją linii, którą już modernizujemy, stąd myślę, że jest to korzystne dla organizacji prac na tej linii i całego efektu końcowego inwestycji – podkreśla Wiesław Nowak, prezes Zarządu ZUE S.A.
O tym, jak zmieni się komunikacyjne oblicze miasta powiedział prezydent Dąbrowy Górniczej Marcin Bazylak:
– Wspólna inwestycja miasta i Tramwajów Śląskich to projekt kompleksowy. Jego celem jest uspokojenie ruchu w Śródmieściu i ułatwienie dostępu do tramwajów i autobusów, a tym samym zachęcenie mieszkańców do zmiany nawyków i regularnego korzystania z transportu publicznego. Wprowadzane przez nas zmiany ułatwią też poruszanie się po mieście pieszym i rowerzystom. Szczególnie ważne jest to, że zmiany te wprowadzamy w życie, budując jednocześnie nową alternatywną drogę pozwalającą omijać centrum wszystkim przejeżdżającym przez nie tranzytem, np. jadąc z Będzina do Gołonoga.