Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Towarowe zakupiło trzy nowoczesne pojazdy do pracy przy sieci trakcyjnej. Nowy sprzęt wpłynie na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa podróży i sprawniejszy przewóz towarów. Wzbogacenie parku maszynowego jest możliwe dzięki dokapitalizowaniu spółek zależnych PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Dzięki dokapitalizowaniu od PKP PLK spółki zależne mogą nabywać m.in. najnowocześniejsze maszyny do robót torowych oraz urządzenia do prac przy sieci trakcyjnej. Ze środków z dokapitalizowania oraz ze środków własnych Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o. podpisało umowę na dostawę trzech pojazdów dwudrogowych oraz dwóch przyczep dwudrogowych (do jazdy po torze i drodze) za kwotę prawie 25 mln zł. Producent dostarczy maszyny w I połowie 2024 r.
Zakupione przez Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe sp. z o.o. pojazdy będą najbardziej zaawansowanymi pojazdami dwudrogowymi w Polsce. Właściciel wykorzysta pojazdy do prac związanych z budową i modernizacją sieci trakcyjnej. Producent wyposaży dwa z nich w urządzenia: platformę roboczą, żuraw, korektor położenia sieci trakcyjnej oraz pantograf pomiarowy. Dodatkowo, możliwe będzie wykorzystanie pojazdów do montażu fundamentów palowych do sieci trakcyjnej. Producent wyposaży trzecią maszynę dwudrogową w system do demontażu i montażu sieci trakcyjnej.
– Dokapitalizowanie spółek zależnych od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pozwala na zwiększenie ich potencjału w zakresie utrzymania i modernizacji drogi kolejowej. Przede wszystkim możliwy będzie dynamiczny rozwój w branży energetyki kolejowej. Spółki zyskają większą samodzielność w procesie inwestycyjnym. Będzie mogła także sukcesywne przejmować usługi utrzymaniowe. Te realizują obecnie podmioty zewnętrzne – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Maszyny pozwolą na zwiększenie efektywności prowadzonych robót – wzrost tempa realizacji prac i poprawę jakości sieci trakcyjnej. Zastosowanie maszyn dwudrogowych do palowania, montażu konstrukcji wsporczych i osprzętu, pozwoli na realizację prac na sieci trakcyjnej nawet w miejscach, w których nie powstał jeszcze układ torowy. Dodatkowym atutem pojazdów dwudrogowych jest możliwość szybkiej zmiany kolejności maszyn na szlaku, co w znacznym stopniu pozwoli usprawnić prace.
Nowoczesny sprzęt dla szybszych i wydajniejszych prac
Zakupione pojazdy dwudrogowe uzupełnią park maszynowy Pomorskiego Przedsiębiorstwa Mechaniczno-Torowego sp. z o.o. Od lutego 2022 r. na sieci kolejowej pracuje dwudrogowa, gąsienicowo-szynowa palownica, przy pomocy której montowane są konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej. Producent wyposażył urządzenie w moduł CFA. To specjalna technologia, w której przy pomocy wiertła wykonuje się kilkumetrowy otwór w ziemi, do którego wtłoczony zostaje beton. Po wypełnieniu otworu betonem, umieszcza się w nim zbrojenie, które wzmacnia konstrukcję fundamentu. Technologia CFA wykorzystywana jest w miejscach, w których nie ma możliwości montażu fundamentu palowego. Nowa palownica jest maszyną dwusystemową, może wbijać fundamenty palowe zarówno z toru kolejowego, jak i z gruntu. To pierwsza dostawa specjalistycznego sprzętu w ramach programu dokapitalizowania spółek zależnych od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Wartość maszyny to ponad 5 mln zł.