Dwie firmy będące liderami w swojej branży, Alstom, pionier zrównoważonego i inteligentnego transportu oraz PKN Orlen, państwowy koncern multienergetyczny, podpisały 18 maja 2022 roku porozumienie o strategicznej współpracy. Obejmuje ono dostawę pociągów wodorowych i paliwa wodorowego dla publicznego transportu kolejowego. W efekcie pociągi wodorowe mają szanse wyjechać na linie regionalne w Polsce już w przeciągu dwóch lat.
Jestem przekonany, że wykorzystywanie alternatywnych źródeł energii, takich jak wodór, to dla branży transportowej ogromna szansa na ograniczenie emisji dwutlenku węgla i dekarbonizację. Dla Polski zaś oznaczać to będzie dalsze dynamiczne rozwijanie technologii wodorowych, skok technologiczny i umożliwienie budowy nowoczesnej gospodarki opartej na zielonej energii.
Zawarte porozumienie opiera się na współpracy przy udziale w postępowaniach organizowanych przez operatorów publicznego transportu kolejowego. Tym samym Alstom będzie odpowiadał za dostarczanie bezemisyjnych, ekologicznych pociągów, a PKN Orlen odpowie za dystrybucję, magazynowanie oraz dostawę paliwa wodorowego. To ważny krok w kierunku osiągnięcia nisko- i zeroemisyjności. Rozwój tego typu technologii ma ogromne znaczenie dla środowiska – zastąpienie jednego pociągu regionalnego z silnikiem diesla pociągiem wodorowym da taki sam efekt, jak wyeliminowanie z dróg 350 samochodów osobowych. Wymiana 100 pociągów spalinowych to eliminacja 35 000 samochodów z ulic naszych miast.
Popyt na alternatywne paliwa, w tym oparte na wodorze, stale rośnie. Alstom jako pierwszy na świecie wyprodukował pociąg napędzany wodorem – Coradia iLint, który, co istotne, od 2018 roku z powodzeniem eksploatowany jest w ruchu pasażerskim w Niemczech. Coradia iLint był również testowany w ruchu pasażerskim w Austrii i Holandii, a zamówienia na pociągi wodorowe złożyły Niemcy, Francja i Włochy. W ostatnim czasie zaprezentowaliśmy go także w stolicy Czech. Coradia iLint wyruszy z Pragi do innych regionów Czech i Słowacji, gdzie ze względu na możliwość pracy na liniach niezelektryfikowanych, może się okazać idealnym rozwiązaniem.
Coradia iLint to całkowicie bezemisyjny pociąg, jest cichy i emituje jedynie parę wodną oraz wodę kondensacyjną. W Polsce mamy około 30 proc. linii bez trakcji elektrycznej. Część z tych tras przebiega przez atrakcyjne turystyczne regiony, m. in. Warmii i Mazur. W tym przypadku pociągi wodorowe sprawdzą się doskonale, bowiem przy ich eksploatacji nie ma potrzeby budowy wpływających na krajobraz linii elektrycznych, a jednocześnie eliminowany jest hałas i emisyjność pociągów opartych na silniku diesla. Poza tym „praca” pociągu wodorowego nie różni się od tradycyjnych rozwiązań – osiągają taką samą prędkość maksymalną, mieszczą podobną liczbę pasażerów, a na jednym tankowaniu mogą przejechać nawet 1000 km.
Polska, jako piąty producent wodoru na świecie, stanowi dla nas bardzo interesujący rynek. Szczególnie, że częściowa produkcja Coradia iLint odbywa się właśnie tutaj, tym samym chorzowski zakład Alstom Konstal posiada wszystkie narzędzia i środki niezbędne do produkcji tego typu pojazdów kolejowych.
Autor: Artur Fryczkowski,
V-ce Prezes Zarządu Alstom Polska