Ukrzaliznytsia rozwija kolejowe połączenia z Polską. Mimo trwającej wojny, nasz wschodni sąsiad z sukcesem przywraca kolejne linie. Tylko w ubiegłym roku UZ wyremontowała prawie 70 km torów. Jak sytuacja wygląda po stronie polskiej? – Nie dzieje się nic – pisze posłanka Lewicy Paulina Matysiak, zwracając się do Ireneusza Merchela, prezesa Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o działania w tej sprawie.
W niecały rok Ukrzaliznytsia naprawiła 68,3 km torów, 10 mostów, a także 4 perony pasażerskie. Zmiany zaszły w 9 budynkach kolejowych, na stacjach w Hirowie, Niżankowiczach oraz Starzhawie.
– Prowadzone inwestycje 5-krotnie zmniejszą trasę dojazdu z przygranicznej miejscowości Krościenko do Przemyśla – informują Koleje Ukraińskie. – Ponadto, ruch przez ukraińską stację Hiriv stanie się najszybszym połączeniem kolejowym dla kilku powiatów z województwa podkarpackiego.
Podczas gdy ukraińska infrastruktura kolejowa, choć atakowana przez rosyjskiego agresora, wciąż się rozrasta, polska przygraniczna sieć kolejowa nie może doczekać się modernizacji.
Nie ma symetrii jeśli chodzi o inwestycje kolejowe. Ukraina, ogarnięta wojną, w ubiegłym roku wyremontowała blisko 70 km torów, po polskiej stronie nic się nie dzieje. Zobaczcie sami stan tej infrastruktury. pic.twitter.com/xrUYMRdW0l
— Paulina Matysiak ???? (@PolaMatysiak) February 23, 2023
– Po stronie Bieszczad infrastruktura kolejowa czeka jeszcze na swoje lepsze czasy – pisze w apelu do prezesa PKP PLK S.A. posłanka Paulina Matysiak. – Aby móc zapewnić strategiczne połączenia w najbliższej przyszłości, stosownych inwestycji wymaga linia kolejowa nr 108, biegnąca w stronę ukraińskiego Chyrowa. Troski potrzebuje także linia nr 107, która łączy Polskę ze Słowacją.
O istocie tych inwestycji mówią także lokalne władze samorządowe. Włodarze powiatów w woj. podkarpackim chcą nadania liniom statusu znaczenia obronnego.
– Bez odbudowy tych odcinków trudno będzie skutecznie pomóc w przyszłej odbudowie Ukrainy, a także usprawnić połączenia kolejowe z zachodnią i południową częścią Europy – czytamy w apelu. – Modernizacja tychże linii stanowiłaby także szansę na rozwój gospodarczy regionu
Posłanka Lewicy zwróciła się do Ireneusza Merchela z pytaniem o przyszłość linii kolejowych nr 107 i 108. Pyta także o zrealizowane dotychczas prace modernizacyjne na wymienionych trasach.
– Ważne jest także pytanie o stan obecnej infrastruktury kolejowej, prowadzącej w stronę granicy z Ukrainą. Czy pozwoli ona bezpiecznie zrealizować przyszłe połączenia? – pyta posłanka. – To sprawa istotna dla naszego bezpieczeństwa, by móc zapewnić strategiczne połączenia kolejowe między Polską a Ukrainą oraz Polską i Słowacją.
Komentarz w sprawie potrzeby modernizacji bieszczadzkiej części linii kolejowych umieścił w mediach społecznościowych także przedstawiciel Urzędu Miasta i Gminy w Zagórzu, Jerzy Zuba.