W Krakowie, na terenie stacji postojowej PKP Intercity, rozpoczęła się budowa ekologicznej, sezonowej myjni automatycznej. Budowa obiektu trwać ma rok, koszt prac to 21,9 mln zł brutto. Inwestycję zrealizuje firma Budimex.
Wykonawca prac w pierwszym etapie zadania przygotował i zaprezentował projekt obiektu. Aktualnie rozpoczęła się druga faza prac – realizacja.
Myjnia PKP Intercity
Instalacja do mycia składów pociągów powstanie na torze nr 11, zlokalizowanym przy ul. Składowej 17. Na długości 480 m toru powstanie szczelna nawierzchnia z posadowieniem na płycie betonowej. Przed, a także za myjnią powstanie powierzchnia ociekowa.
Wykonawca wyposaży obiekt w oczyszczalnię ścieków, która pozwoli neutralizować używane do mycia środki chemiczne oraz umożliwi ponowne wykorzystanie wody w ramach obiegu zamkniętego. Myjnia zyska stanowisko do zabezpieczenia podwozia przed oblodzeniem, a także system RFID. Dzięki niemu wstępne ustawienia mycia zostaną dobrane automatycznie na podstawie numeru EVN. Tak zaprojektowane rozwiązania zapewnią możliwość mycia zewnętrznego boków oraz górnych i dolnych skosów pudeł pojazdów.
Obiekt ma pracować nieprzerwanie i w trakcie doby obsłużyć do 20 składów. Myjnia będzie przystosowana do obsługi posiadanych przez przewoźnika elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz składów wagonowych. Jeden cykl mycia składu potrwa około 5 minut (przy założeniu jednego przejazdu) lub do 20 minut (przy trzech). Pociąg wewnątrz myjni będzie poruszał się z prędkością 3-5 km/h.
– Inwestujemy w rozbudowę naszej floty i walczymy z wykluczeniem transportowym, które dotyka Polaków. Do obsługi rosnącej liczby pojazdów potrzebne są obiekty takie jak ten powstający w Krakowie. Pozwolą one na wysoki standard obsługi technicznej naszego taboru, jak i również w wymierny sposób wpłyną na komfort podróży i pracę naszych załóg. Nowa myjnia w Krakowie to jedna z siedmiu takich inwestycji zaplanowanych w całej Polsce – mówi Krzysztof Świerczek, członek zarządu PKP Intercity.
O inwestycji mówił także przedstawiciel wykonawcy.
-Zrealizujemy bardzo specjalistyczne zadanie budowlane do końca III kwartału tego roku. Prace będziemy prowadzić pod czynnym ruchem kolejowym na terenie torów serwisowych. Ciekawostką a jednocześnie wyzwaniem inżynierskim będzie połączenie myjni z budynkiem sterowania, który będzie zlokalizowany w odległości 150 m. W ostatnim roku jest to jedna z trzech myjni zrealizowana przez Budimex w zakresie budownictwa kolejowego – mówi Jakub Nagraba, Dyrektor Budownictwa Ogólnego Budimex.
Nowe oblicze krakowskiej stacji postojowej
Poza budową myjni PKP Intercity inwestuje w bocznicę kolejową Kraków Główny Zachód. Aktualnie inwestor prowadzi gruntowną przebudowę jednej z głównych stacji postojowych przewoźnika. Inwestycja kosztuje 44,8 mln zł.
Dzięki przebudowie zoptymalizowany zostanie czas obsługi pojazdów, poprawiona zostanie gospodarka wodna obiektu, a także możliwe będzie kompleksowe przygotowanie do trasy pociągów wyjeżdżających z Krakowa.