Inwestycje Pasażer

Tak zmieniła się stacja Białystok. Najważniejsze prace ukończone

Cztery nowe perony oraz tunel wyposażony w ruchome schody i windy ułatwiają podróże koleją ze stacji Białystok. Najważniejsze prace na stacji stolicy Podlasia zakończone.

Stacja Białystok (fot. Tomasz Lotowski | PKP PLK)
Stacja Białystok (fot. Tomasz Lotowski | PKP PLK)

Niskie i mało funkcjonalne perony, przejście w poziomie szyn i brak osłony przed deszczem – tak wyglądała stacja kolejowa Białystok jeszcze w 2020 r. W ostatnich latach przeszła ogromną metamorfozę, a mieszkańcy i podróżni mogą korzystać już z jej pełnej funkcjonalności.

Podróżni korzystają dziś z czterech nowych peronów (siedem krawędzi). Nad peronami 1-3 powstała zabudowana, częściowo przeszklona wiata. Osobny dach zyskał peron nr 4.

Zadaszenia swoją stylistyką nawiązują do zabytkowego charakteru budynku dworca.

Nowe perony są wyższe, więc łatwiej wsiada się z nich do pociągów, zainstalowano też ławki dla oczekujących, tablice informacyjne i oznakowanie. Poruszanie osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej możliwości poruszania się wspierają ścieżki naprowadzające oraz antypoślizgowa nawierzchnia. Wyświetlacze Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP) na bieżąco poinformują podróżnych o ruchu pociągów.

Jakościowy przeskok o sto lat

Stacja kolejowa Białystok zyskała 70-metrowy tunel. Wcześniej podróżni korzystali z kilkudziesięcioletnich kładek nad torami. Dziś jest bezpiecznie i wygodnie – podkreślają PKP Polskie Linie Kolejowe.

Przejście podziemne rozpoczyna się w budynku dworca i prowadzi na perony oraz drugą stronę torów. Dla wygody podróżnych zainstalowane zostały windy i ruchome schody. W zależności od umiejscowienia, schody ruchome mają od 12 do 15 m długości. Przejście podziemne, wraz z otwartym wcześniej tunelem miejskim, tworzą funkcjonalne rozwiązanie komunikacyjne, które zapewnia wygodny dostęp do kolei.

Zmiany, które zaszły w Białymstoku, przenoszą kolej w nową erę. Układ peronów zapewni sprawniejszy ruch pociągów – dłuższe platformy nr 1 i 2 powstały głównie do obsługi składów dalekobieżnych, z krótszych peronów 3 i 4 odjeżdżają przede wszystkim regionalne szynobusy. Nowy peron nr 4 zbudowano w bezpośrednim sąsiedztwie miejskiego węzła przesiadkowego i dworca PKS, wyposażony w windy i schody ruchome obiekt istotnie poprawi komunikację między największymi węzłami komunikacyjnymi w mieście. W sąsiedztwie poczty podróżni otrzymali dodatkową krawędź z peronu nr 1 w wyniku budowy nowego toru nr 6.

To jednak nie koniec – poważne zmiany dotyczą też tych części stacji, które na co dzień nie są dostępne i widoczne dla podróżnych. Bezpieczny i sprawny ruch pociągów zapewniają nowoczesne, komputerowe urządzenia, które zostały scentralizowane w Lokalnym Centrum Sterowania ruchem kolejowym. To epokowa zmiana jakościowa – wcześniej Białystok był największą stacją w Polsce obsługiwaną przy pomocy urządzeń mechanicznych. Cały zakres przebudowy to aż 55 km torów i 144 rozjazdy.

W dalszą drogę ze stacji Białystok

Na stacji i peronach w Białymstoku będą toczyć się jeszcze drobne prace wykończeniowe. W głębi stacji będą kontynuowane roboty na torach i rampie przeładunkowej. Na odcinku Czyżew – Białystok ku ukończeniu zmierzają także prace w Łapach. W ostatnim czasie uruchomiono tam nowy peron, budowane są jeszcze dwa przejścia podziemne i wiadukt. Dodatkowe tunele dla pieszych powstają także w Jabłoni Kościelnej, Zdrodach Nowych i Trypuciach.

Dodaj komentarz