Polregio

Centrum Szkolenia dla maszynistów w Częstochowie ma już 5 lat

POLREGIO świętuje piątą rocznicę uruchomienia Centrum Szkolenia dla maszynistów w Częstochowie. To wyjątkowe miejsce, gdzie każdego roku swoją przygodę z koleją zaczynają przyszli maszyniści.

Centrum Szkolenia dla maszynistów w Częstochowie ma już 5 lat
Centrum Szkolenia dla maszynistów w Częstochowie ma już 5 lat

– Dotychczas w naszym centrum szkoliło się na symulatorach już ponad 4300 maszynistów. Jest to miejsce, które łączy tradycję z nowoczesnością i dzięki temu cieszy się zainteresowaniem, również miłośników kolei. Jednak nawet najbardziej realistyczne symulatory byłyby bezużyteczne, gdyby nie świetna kadra szkoleniowców. Ogromne podziękowania za Waszą pracę i zaangażowanie, a wszystkim maszynistom życzę samych bezpiecznych przejazdów – mówił Krzysztof Pietrzykowski, prezes zarządu POLREGIO.

 

Centrum Szkolenia POLREGIO funkcjonuje na terenie Sekcji Napraw i Utrzymania Taboru w Częstochowie. To nowoczesny ośrodek, w pełni przygotowany do prowadzenia kompleksowej edukacji przyszłych kolejarzy, zarówno w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym. Kursanci, pod okiem doświadczonej kadry instruktorskiej, mają szansę zdobyć tu szeroką wiedzę nie tylko na temat budowy i funkcjonowania pociągów, nowinek technologicznych z branży kolejowej, ale także przepisów ruchu kolejowego czy zachowania w nietypowych – w tym kryzysowych – sytuacjach. W ośrodku, oprócz kursów na licencję maszynisty, prowadzone są też obecnie obowiązkowe szkolenia z jazdy na symulatorze, realizowane na modelach EN57AL oraz 36WEa IMPULS. Kurs na licencję maszynisty trwa 2 miesiące (298 godzin szkoleniowych), a jego zwieńczeniem jest egzamin państwowy, przeprowadzany przez Urząd Transportu Kolejowego. Kolejnym krokiem do zawodu maszynisty jest uzyskanie świadectwa maszynisty. Na tym etapie szkolenie zajmuje od 10 do 16 miesięcy – czas jest uzależniony od kategorii zdobywanych uprawnień.

Porozumienie z PKP CARGO

Niewystarczająca liczba maszynistów to jedno z największych wyzwań stojących obecnie przed władzami POLREGIO. By – przynajmniej częściowo – rozwiązać problem, spółka podpisała list intencyjny z PKP CARGO S.A., na podstawie którego zaoferowała 300 miejsc pracy osobom dotychczas zatrudnionym w PKP CARGO S.A.: pracownikom z zespołów drużyn trakcyjnych, manewrowych, rewizji technicznej oraz osobom zatrudnionym w obszarze utrzymania i napraw taboru. Szeregi POLREGIO zasiliło już 36 maszynistów oraz innych fachowców specjalizujących się w obsłudze taboru. Kolejnych 70 pracowników dołączy do POLREGIO w najbliższych tygodniach. Postępowania rekrutacyjne są obecnie w toku, a ich zakończenie przewoźnik planuje maksymalnie z końcem 2024 r.

Zawód z tradycją

Zawód maszynisty kolejowego w Polsce liczy około 180 lat. W POLREGIO średnia wieku maszynistów wynosi 44 lata. Obecnie w spółce na tym stanowisku pracuje 1 659 osób, w tym 24 kobiety. Stanowi to blisko 40% wszystkich polskich maszynistek.

Maszyniści kolejowi w Polsce cieszą się bardzo dobrą opinią. Z badania opinii publicznej przeprowadzonej przez POLREGIO w 2023 r. wynika, że aż 85 proc. osób darzy ich szacunkiem, a 77 proc. zaufaniem. 37 proc. badanych uważa zawód maszynisty kolejowego za służbę. Zdaniem 62% ankietowanych to profesjonalizm i odpowiedzialność maszynisty kolejowego odgrywają kluczową rolę w kwestii bezpieczeństwa pasażerów.

– Maszyniści, ale też konduktorzy i pozostali specjaliści zajmujący się obsługą składów oraz pasażerów są rdzeniem POLREGIO. Mam nadzieję, że zmiany jakie obecnie wdrażamy w spółce sprawią, że stanie się ona atrakcyjnym miejscem pracy, oferującym stabilne zatrudnienie i przyciągającym również młodych ludzi. Gorąco zachęcam do współpracy właśnie z nami – powiedział prezes Krzysztof Pietrzykowski.

Dodaj komentarz