Tramwaje Warszawskie otrzymają 900 mln zł na rozwój sieci tramwajowej w stolicy. Pieniądze pochodzą z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027. O rozdysponowaniu środków mówił w trakcie konferencji prasowej prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Dokładnie 2 mld i 25 milionów zł otrzyma z UE Warszawa na rozwój transportu publicznego. Z pieniędzy tych dokończone zostaną m.in. budowa ostatniego odcinka II linii metra i budowa trasy tramwajowej do Wilanowa. Spółka Tramwaje Warszawskie zagospodaruje niebagatelną kwotę 900 mln zł.
– Transport jest krwiobiegiem polskiej gospodarki. Dlatego bardzo się cieszę, że tutaj w Warszawie pan prezydent Rafał Trzaskowski potrafi skutecznie realizować projekty i pozyskiwać na nie fundusze tak skutecznie, żeby można było przemieszczać się po mieście bardzo sprawnie. Liczą na to nie tylko mieszkańcy Warszawy, ale każda osoba, która przyjeżdża się tu uczyć, studiować, realizować działalność gospodarczą czy po prostu zwiedzać naszą stolicę – powiedział Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.
Warszawa od dekad najlepiej wykorzystuje pieniądze z UE, co podkreślał w trakcie przemówienia prezydent stolicy Rafał Trzaskowski.
– Obiecywałem, że będzie tak również za mojej prezydentury i mimo tego, że czasy były bardzo trudne, to przez cały czas pozyskiwaliśmy pieniądze unijne na te projekty, które są dla nas kluczowe, a mianowicie na rozwój transportu publicznego. Zwłaszcza na projekty „szynowe”, czyli metro i tramwaje – mówił.
Jak informuje warszawski Magistrat, pieniądze dofinansują projekt warty 2,059 mld zł, z czego koszty kwalifikowalne to 1,476 mld zł. W większości środki trafią na dokończenie realizacji rozłożonego na etapy projektu „Tramwaj do Wilanowa”. Budowana trasa docelowo połączy Bemowo, Wolę, Dw. Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Z niektórych elementów tej inwestycji mieszkańcy już korzystają, niektóre znajdują się w realizacji, a jeszcze inne są planowane.
Za unijne pieniądze możliwa będzie budowa m.in. odcinka torowiska od ul. Grójeckiej do Dworca Zachodniego, w tym na budowa odcinka tunelu i pierwszego w Warszawie podziemnego przystanku tramwajowego.
Decyzją miasta, unijne środki wspierać będą budowę nowego torowiska w ul. Rakowieckiej na Mokotowie oraz kontynuację prac na zasadniczej części trasy do Wilanowa (wzdłuż Puławskiej, Goworka, Spacerowej, Belwederskiej, Sobieskiego i al. Rzeczypospolitej). Finansowane będzie także torowisko na ul. Św. Bonifacego do pętli Stegny.
Częścią unijnego projektu „Tramwaj do Wilanowa” jest budowa zajezdni Annopol. Docelowo pomieści ona 152 tramwaje. Szczegółowe informacje o projekcie znajdziecie Państwo na łamach aktualnego wydania „Raportu Tramwajowego”.
– Realizowane przez Warszawę projekty rozbudowy sieci metra oraz nowych tras tramwajowych to pierwsze w kraju inwestycje z programu FEnIKS. Jestem przekonany, że kolejne miasta pójdą drogą stolicy. Jeszcze raz bardzo serdecznie gratuluję Warszawie oraz jej mieszkańcom, bo będą mieli nie tylko lepszy transport publiczny, czystsze powietrze i zdrowsze życie, ale otrzymają również fantastyczną infrastrukturę komunikacyjną – podsumował Konrad Wojnarowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.