Przedstawiciele PKP S.A., PLK S.A. oraz Miasta Bielsko-Biała podpisali dokumenty regulujące współpracę przy zagospodarowaniu kolejowych gruntów. Dzięki temu przy stacji Bielsko-Biała Główna powstaną m.in. centrum przesiadkowe integrujące różne środki transportu, nowoczesne centrum sterowania ruchem kolejowym i zaplecza techniczne oraz inwestycje o charakterze komercyjnym. W wydarzeniu wzięli udział sygnatariusze porozumienia oraz wiceminister infrastruktury Przemysław Koperski.

Planami inwestycji liniowych i infrastrukturalnych objęte są tereny o łącznej powierzchni ok. 9,5 ha, które zostaną na nowo zagospodarowane i będą pełniły nowe funkcje, dzięki czemu po wielu latach będzie możliwe optymalne wykorzystanie ich potencjału i poprawienie estetyki tej części miasta. Kluczowym dokumentem regulującym współpracę jest trójstronne porozumienie zawarte przez PKP S.A., PLK S.A. i Miasto Bielsko-Biała dotyczące zagospodarowania terenów w obrębie stacji Bielsko-Biała Główna, w ramach którego planowane są:
- budowa przez samorząd Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego,
- przeniesienie obiektów infrastruktury PLK S.A. w nowe miejsce,
- zagwarantowanie miejsca pod budowę Lokalnego Centrum Sterowania ruchem kolejowym, która będzie realizowana w ramach innego zadania inwestycyjnego PLK S.A.,
- realizacja projektu komercyjnego PKP S.A.
Poza porozumieniem podpisana została (przez PKP S.A. i Miasto) również umowa dzierżawy terenu wraz z oświadczeniem o prawie do dysponowania gruntami na cele budowlane, co umożliwi samorządowi staranie się o środki z funduszy krajowych i europejskich na realizację inwestycji.
Dziś po zachodniej stronie stacji znajduje się zabytkowy budynek dworca, a po stronie wschodniej teren w dużej części niezagospodarowany, częściowo zajęty przez infrastrukturę kolejową. Docelowo obszar po stronie zachodniej zostanie uporządkowany i zyska nową, spójna estetycznie architekturę, natomiast po stronie wschodniej wybudowane zostaną miejskie Zintegrowane Centrum Przesiadkowe i nowoczesne centrum sterowania ruchem kolejowym (budowa centrum sterowania ruchem jest poza zakresem inwestycji miejskiej). Część tego terenu będzie zagospodarowana na cele komercyjne. Cały zaaranżowany na nowo obszar będzie także lepiej skomunikowany z innymi częściami miasta – powstaną nowe drogi dojazdowe oraz ciągi piesze i rowerowe.
– Kolej od początku swojego istnienia bardzo intensywnie wpływała na procesy miastotwórcze i wpływa na nie również i dziś. Uważamy jednak, że nie powinna funkcjonować obok, niezależnie, tylko w maksymalnym stopniu wpisywać się tkankę miejską. Takie podejście wymaga jednak ścisłej współpracy wszystkich podmiotów zarządzających kolejowymi nieruchomościami i sąsiadującymi z nimi terenami. Zawarte dziś porozumienie oraz inne dokumenty, jakie podpisaliśmy z naszymi partnerami, to doskonały przykład, że taka współpraca jest możliwa i otwiera nowe perspektywy, które kiedyś – nawet jeśli istniały – wydawały się mało realne. Dziękuję wszystkim stronom zaangażowanym w to przedsięwzięcie – powiedział Andrzej Bułczyński, członek zarządu PKP S.A.