Aktualności Raport z Polski Wydarzenia

PKP CARGO bez porozumienia ws. ZUZP i zwolnień

Związki zawodowe PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji nie wyraziły swojego ostatecznego stanowiska w terminie przewidzianym na wynegocjowanie alternatywy wobec zwolnień grupowych

Fot. PKP Cargo
Fot. PKP Cargo

31 lipca 2025 r. minął termin uzgodnienia ze stroną związkową skrócenia okresu obowiązywania Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy (ZUZP), wypowiedzianego w czerwcu ubiegłego roku. Miało to stanowić rozwiązanie alternatywne wobec planowanych na ten rok zwolnień grupowych. Zgodnie z przyjętym harmonogramem, porozumienie w tej kwestii powinno zostać podpisane do końca lipca 2025 r. Brak odpowiedzi ze strony związków zawodowych oznacza, że propozycja nie uzyskała ich akceptacji. W efekcie, zgodnie z założeniami Planu Restrukturyzacji, proces redukcji zatrudnienia będzie musiał zostać przeprowadzony i w 2025 r. obejmie do 765 pracowników.

ZUZP w obecnej formie obowiązuje do połowy 2026 r. Zarząd, poszukując innego rozwiązania niż zwolnienia grupowe, zaproponował rezygnację lub wyłączenie niektórych, najbardziej kosztownych zapisów układu, wykraczających poza Kodeks pracy. Dotyczy to m.in.:

  • wynagrodzenia za czas choroby w wysokości nawet 100% pensji (powyżej poziomu przewidzianego w Kodeksie pracy),

  • wydłużonych okresów wypowiedzenia umów o pracę z przyczyn niezależnych od pracownika – nawet do 6 miesięcy,

  • odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych dla emerytów, który nie jest wymagany przez przepisy powszechne,

  • dodatku za każdą godzinę pracy w niedziele i święta w normalnym czasie pracy, niewynikającego z powszechnie obowiązujących przepisów.

Odstąpienie od ZUZP pozwoliłoby osiągnąć oszczędności porównywalne z tymi, które planuje się uzyskać poprzez zwolnienia grupowe w 2025 r., a dodatkowo umożliwiłoby wprowadzenie nowego, efektywnego systemu wynagradzania o rok wcześniej.

– Z końcem czerwca br. PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji przedstawiło Plan Restrukturyzacyjny. Jego celem jest stabilizacja płynności finansowej, spłata zobowiązań, zwiększenie efektywności operacyjnej oraz stworzenie warunków do pozyskania finansowania na inwestycje rozwojowe. Plan obejmuje okres do 2031 r. i zakłada m.in. model obsługi zadłużenia, poprawę efektywności oraz realizację inicjatyw prorozwojowych. Realizacja Planu Restrukturyzacji jest niezbędna, aby uratować spółkę. Jednym z jego elementów jest redukcja kosztów stałych, w tym kosztów osobowych w 2025 r. Wobec braku akceptacji dla alternatywnego rozwiązania w postaci ograniczenia kosztów niezwiązanych z poziomem przewozów, a wynikających z zapisów ZUZP, jesteśmy zmuszeni rozpocząć proces restrukturyzacji zatrudnienia – podkreśla Agnieszka Wasilewska-Semail, Prezes Zarządu PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji.

Przyczyną zwolnień jest bardzo trudna sytuacja finansowa spółki, która stanowi realne zagrożenie dla jej dalszego funkcjonowania. Znaczący spadek przewozów powoduje brak zapotrzebowania na dotychczasowy poziom zatrudnienia, co wymusza działania optymalizacyjne w całej działalności przedsiębiorstwa, w tym dostosowanie liczby posiadanych pojazdów do realizowanej pracy przewozowej oraz zmianę struktury organizacyjnej.

Od 1 sierpnia br. PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji działa w nowej strukturze organizacyjnej – centrala spółki oraz siedem dotychczasowych zakładów zostały połączone w jednego pracodawcę. Celem tej zmiany jest poprawa efektywności, skuteczności operacyjnej oraz generowanie oszczędności.

Zmiana struktury wymaga przeprowadzenia ponownych, 20-dniowych konsultacji ze związkami zawodowymi – jest to jednak wyłącznie formalność wynikająca z wprowadzenia jednego pracodawcy. Liczba planowanych zwolnień (do 765 osób), kryteria ich przeprowadzenia oraz zakres wyłączeń od redukcji pozostają bez zmian w stosunku do ustaleń z czerwca br.

Proces wypowiadania umów o pracę ma zakończyć się do końca września. Równolegle wdrożone zostaną instrumenty wspierające pracowników w znalezieniu nowego zatrudnienia, analogiczne do działań prowadzonych w roku ubiegłym, m.in. pomoc w podjęciu pracy w innych firmach kolejowych.

Dodaj komentarz