Opinie ekspertów Wywiady

Pasażerowie odczują realne zmiany

Krzysztof Grünke – Dyrektor Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym PKP PLK odsłania kulisy tworzenia rozkładu, mówi o największych inwestycjach, roli cyfryzacji i wyzwaniach związanych z harmonizacją ruchu wielu przewoźników na jednej infrastrukturze.

Jakie są najważniejsze zmiany w nowym rocznym rozkładzie jazdy, które zaczną obowiązywać od grudnia?

Nowy, roczny rozkład jazdy, który wejdzie w życie 14 grudnia, będzie kolejnym, w którym pasażerowie na pewno odczują pozytywne zmiany, uwzględnione w procesie konstrukcji rozkładu jazdy wynikające z modernizacji infrastruktury czy podniesienia prędkości na wybranych odcinkach. Na kilku głównych liniach udało nam się skrócić czas podróży. Z Olsztyna do Poznania trasa będzie szybsza o 8 minut, z Warszawy do Szczecina pociągi pojadą o 3 minuty szybciej, a na odcinku Wrocław – Żagań, w przypadku pociągów Kolei Dolnośląskich, czas przejazdu skróci się nawet o 9–10 minut.

Największy wpływ na te zmiany ma oczywiście podniesienie prędkości na kluczowych odcinkach. To realna oszczędność czasu, którą pasażerowie odczują już podczas najbliższych podróży. Przykładowo, na linii 137 między Jaworzyną Śląską a Legnicą prędkość była sukcesywnie podnoszona od września. Dzięki osiągnięciu 120 km/h czas przejazdu na tej trasie będzie krótszy o 10 minut. Na wybranych odcinkach linii 275 oraz 358 udało się podnieść prędkość do 100 km/h. Dzięki temu na odcinku Miłkowice – Żagań podróż skróci się o 8 minut, a między Gubinem a Czerwieńskiem aż o 20 minut! Dzięki modernizacji linii 403 i podniesieniu prędkości max. z 95 km/h do 120 km/h czasu przejazdu na odcinku Kalisz Pom.– Wałcz skróci się o 4 minuty.

Wspomnę również o niedawnym remoncie Warszawy Centralnej — budowie trapezu rozjazdowego i nowych urządzeniach SRK. Dzięki nim wzrośnie maksymalna przepustowość szlaku, w wyniku czego zmniejszy się czas następstwa pociągów z 5 do 4 minut. Szlak Warszawa Wschodnia – Warszawa Centralna będzie w stanie obsłużyć 30 pociągów w godzinie – łącznie w obu kierunkach.

 

Które regiony lub linie odczują największe korzyści wynikające z nowych połączeń lub poprawy częstotliwości?

Myślę, że zmiany w nowym rozkładzie jazdy najbardziej docenią mieszkańcy okolic, do których kolej wraca po latach jak trasa Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek. W nowym rozkładzie jazdy przywrócony zostanie także ruch pociągów na trasie Giżycko – Korsze, a po zakończeniu wszystkich prac na linii Ełk – Korsze podróż z Ełku do Olsztyna skróci się o ok. 50 min i wyniesie poniżej 2h –

Uruchomione zostaną także dodatkowe pociągi w relacjach Częstochowa – Łódź, Częstochowa – Kraków, Częstochowa- Chorzew Siemkowice, Chorzów Batory – Chorzew Siemkowice, Tarnowskie Góry – Zawiercie. Oferta zwiększy się także na odcinkach Goleszów – Cieszyn oraz Goleszów – Wisła Uzdrowisko.

Pojawią się również nowe relacje: 1 pociąg w relacji Katowice – Chorzew Siemkowice, 4 Kłobuck – Chorzew Batory oraz aż 11 pociągów Chorzów Batory – Chorzów Siemkowice.

 

Jakie kryteria są najistotniejsze przy konstruowaniu rocznego rozkładu jazdy?

Najważniejszym kryterium jest zawsze realna przepustowość infrastruktury – czyli to, ile pociągów może bezpiecznie i sprawnie przejechać przez linię lub stację w danym czasie. Rozkład musi być przede wszystkim wykonalny technicznie i możliwy do zrealizowania w obowiązujących warunkach ruchowych, a także gwarantujący punktualność kursowania pociągów.

Dodaj komentarz