Aktualności Pasażer Raport z Polski

Nowe oblicze dworca Toruń Miasto

Polskie Koleje Państwowe S.A. zakończyły kompleksową przebudowę dworca Toruń Miasto. Metamorfoza łączy troskę o 136-letnią historię z nowoczesnością i potrzebami pasażerów. Budynek jest bardziej komfortowy, dostępny dla wszystkich pasażerów i z ciekawie zaaranżowaną poczekalnią letnią.

Dworzec Toruń Miasto został wzniesiony w 1889 r. w stylu neogotyckim. Niemal pół wieku później, w 1938 r., z okazji wizyty marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego, obiekt przeszedł przebudowę w duchu wczesnego modernizmu.

W ramach właśnie zakończonych prac budowlanych dworzec odzyskał swój dawny wygląd. Elewacja budynku zyskała beżowy odcień, który harmonijnie współgra z białą stolarką okienną i drzwiową w części dworcowej oraz brązową w sąsiednich budynkach kompleksu. Obiekt nie jest więc w pełni biały, jak początkowo zakładano w projekcie – zmiana nastąpiła na etapie ustalenia historycznego wyglądu dworca. W toku badań konserwatorskich odkryto różne warstwy farby i ustalono pierwotny wygląd dworca. Nad głównym wejściem, od strony miasta, umieszczony został okrągły, tradycyjny zegar. W ramach inwestycji częściowo rozebrano budynek (pozostawiono jedynie mur) położony pomiędzy dworcem a tzw. starą apteką, w którego miejscu urządzono poczekalnię letnią. W nowej przestrzeni znalazła się pergola obsadzona roślinami pnącymi oraz nowe elementy małej architektury, takie jak ławki i kosze. To jednak nie wszystko – w tej części znalazł się również niewielki obiekt na instalacje telekomunikacyjne, które służą obsłudze ruchu pociągów.

Kompleksową modernizację przeszły także wnętrza dworca. Centralnym miejscem obsługi pasażerów jest hol dworca, który jednocześnie pełni rolę poczekalni. Jego wystrój stanowi połączenie historycznego charakteru z nowoczesnością. Na nowej posadzce odtworzono styl i kolorystykę dawnej mozaiki, natomiast ściany obłożono płytkami klinkierowymi. Aranżację wnętrza uzupełniają nowoczesne oświetlenie, ergonomiczne ławki, gabloty z rozkładami jazdy, automaty vendingowe z przekąskami i napojami oraz elektroniczne tablice informujące o przyjazdach i odjazdach pociągów. Modernizację przeszły także ogólnodostępne toalety.

Jednym z kluczowych priorytetów PKP S.A. jest zapewnienie pasażerom wysokiej jakości obsługi na dworcach kolejowych. Konsekwentnie realizujemy ten cel, modernizując zarówno duże, reprezentacyjne obiekty znajdujące się w największych miastach, jak i mniejsze dworce. Chcemy, by pasażerowie korzystali z komfortowych, bezpiecznych i bardziej nowoczesnych obiektów, niezależnie skąd wyruszą w podróż – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.

 

Na dworcu Toruń Miasto, oprócz przestrzeni przeznaczonych bezpośrednio do obsługi podróżnych, zaplanowano również pomieszczenia o charakterze handlowo-usługowym. W głównym budynku są miejsca na lokal gastronomiczny o wyjątkowym charakterze dzięki odrestaurowanemu sufitowi, zabytkowej drewnianej boazerii oraz pamiątkowemu piecowi kaflowemu, a także lokal biurowo-usługowy. Na piętrze budynku, do którego prowadzi nowa winda, zaplanowano hostel obejmujący 9 pokoi z łazienkami, a także pomieszczenia na recepcję i przestrzeń gospodarczą. Dodatkowo renowacji poddana została również zewnętrzna część sąsiedniego budynku tzw. starej apteki, w którym również znajduje się powierzchnia przeznaczona na działalność handlowo-usługową, a jej najemcami mogą zostać zarówno firmy sieciowe, jak i lokalni przedsiębiorcy.

Dodaj komentarz