
Jakie innowacje technologiczne Alstom zamierza wdrożyć w tych pojazdach, zwłaszcza w kontekście bezpieczeństwa, efektywności energetycznej i komfortu pasażerów?
Artur Fryczkowski: Pociągi Coradia Max dla PKP Intercity będą wyposażone w szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które odpowiadają na potrzeby współczesnego transportu dalekobieżnego. Efektywność energetyczna zostanie zapewniona dzięki lekkiej konstrukcji, zoptymalizowanym systemom trakcyjnym i hamulcowym oraz zastosowaniu technologii wspierających oszczędność energii. Komfort pasażerów podniesie klimatyzacja, dostęp do Wi-Fi, gniazdka i porty USB, a także specjalne strefy dla rodzin i osób z niepełnosprawnościami oraz przestrzenie na rowery i duży bagaż. Więcej szczegółów przedstawimy wspólnie z naszym klientem, już po podpisaniu umowy.
Składy będą eksploatowane z prędkością do 200 km/h i mają być dostosowane do tras dalekobieżnych. Jakie wyzwania wiążą się z projektowaniem piętrowych pociągów w takim standardzie?
AF: Pociągi zamówione przez PKP Intercity powstaną na bazie platformy Coradia – rozwiązania sprawdzonego na wielu rynkach europejskich, m.in. we Włoszech, Francji, Niemczech, Holandii Danii czy Norwegii. Dzięki temu możliwe jest skuteczne dostosowanie pojazdów do wymagań tras krajowych i międzynarodowych, dopasowania pojemności pociągu do wymogów klienta (jednopokładowe Coradia Stream, piętrowe Coradia Max) przy zachowaniu wysokiego standardu technicznego, komfortu i bezpieczeństwa. Coradia to platforma, która łączy innowacyjność z praktycznym doświadczeniem na wielu rynkach.
W przetargu oceniano nie tylko cenę, ale również serwis – na czym będzie polegać 30-letnia obsługa utrzymaniowa składów i jak Alstom zamierza ją organizować?
AF: Obsługa utrzymaniowa składów Coradia Max będzie realizowana przez Alstom przez okres 30 lat, co stanowi integralną część kontraktu z PKP Intercity. Zakres usług obejmie kompleksowe wsparcie techniczne – od bieżących przeglądów, przez naprawy, aż po modernizację pojazdów. Planując organizację zaplecza serwisowego, wykorzystamy doświadczenie zdobyte przy utrzymaniu pociągów Pendolino, które serwisujemy w Polsce od ponad dekady. Dzięki temu wdrożymy system utrzymania w ścisłej współpracy z klientem, z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi diagnostycznych i monitorujących.




