Aktualności

Autonomiczne pojazdy kolejowe – perspektywa zastosowania

W ramach programu konferencji wygłoszono jeszcze kilka referatów, które dotykały różnorakich aspektów. Prof. Andrzej Chudzikiewicz z Politechniki Warszawskiej dokonał kompleksowego i interesującego wprowadzenia w zagadnienia autonomii w transporcie, w tym w transporcie szynowym. Profesor jest przekonany, że postępujące procesy autonomizacji w transporcie dynamicznie przesądzą o całkowitym przeobrażeniu systemów transportu w Europie i na świecie. Dr Mirosław Antonowicz streścił politykę Zarządu PKP SA, który jest otwarty na wszelkie inicjatywy zmierzające do unowocześnienia kolei i poprawy jej konkurencyjności. Najistotniejsze uwarunkowania ruchowe i eksploatacyjne dotyczące korzystania z autonomicznych pojazdów szynowych omówił natomiast dr Andrzej Żurkowski, dyrektor Instytutu Kolejnictwa. Zwrócił on przy tym uwagę na fakt postępujących prac naukowych i badawczych dotyczących autonomicznych pojazdów kolejowych i stopniowego skutecznego rozwiązywania problemów eksploatacyjno– ruchowych. Natomiast Krzysztof Mrozicki, Naczelnik Wydziału Strategii Inwestycji PKP PLK SA, w swojej prezentacji położył nacisk na podkreślenie uwarunkowań inwestycyjnych w obszarze infrastruktury kolejowej szczególnie ważnych dla wdrożenia autonomicznych pojazdów kolejowych. W jego mniemaniu kluczowe wydaje się zatem wdrożenie systemów ERTMS.

Na koniec tej części konferencji swoje doświadczenia zaprezentowali przedstawiciele sfery biznesowej. Z ramienia SIEMENS, Jacek Fink Finowicki przedstawił doświadczenia zagraniczne w stosowaniu autonomicznych pojazdów kolejowych w Europie i na świecie. Przytoczył szereg statystyk oraz pokazał lokalizacje dokonanych wdrożeń. Natomiast Prezes Zarządu firmy KOMBUD SA, Kazimierz Frąk zaprezentował doświadczenia firmy w zakresie rozwoju i wdrożeń systemów sterowania w infrastrukturze kolejowej. Nowoczesne systemy sterowania są, według niego, podstawą praktycznego myślenia i podejścia do wdrożeń do eksploatacji autonomicznych pojazdów kolejowych. Frąk podkreślił ponadto konieczność wspierania krajowego przemysłu kolejowego, który jest zdolny do podejmowania się ważnych wyzwań technologicznych i konkurowania z największymi producentami na świecie.

Ostatnim elementem konferencji był panel dyskusyjny, którego moderatorem był dr Andrzej Massel, zastępca dyrektora Instytutu Kolejnictwa. W panelu wzięli udział: Witold Bawor – Członek Zarządu PKP Cargo SA, Jarosław Oniszczuk – Członek Zarządu PKP Intercity SA, Sławomir Piątek – Członek Zarządu PESA SA Robert Milewski – Dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Informatyka sp. z o.o., Kazimierz Frąk – Prezes Zarządu KOMBUD SA, Maciej Andrzejewski – Dyrektor Instytutu Pojazdów Szynowych TABOR w Poznaniu oraz Bartłomiej Buczek – Członek Zarządu – Dyrektor ds. Przewozów PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o.
Podczas debaty zaznaczono, że polski przemysł taborowy jest w stanie podjąć się wyzwania przygotowania i wdrożenia do produkcji autonomicznych pojazdów szynowych. Postępująca interoperacyjność kolei państw europejskich stwarza doskonałe warunki do zastosowania autonomicznych pojazdów kolejowych. Niezbędne jest, aby zagadnienie automatyzacji procesów w transporcie szynowym zostało wpisane w krajowe dokumenty programowe kolejnictwa.

Dodaj komentarz