Inwestycje Raport z Polski

Budowa węzła integracyjnego Gdynia – Chylonia na finiszu prac [ZDJĘCIA]

Kończą się prace związane z budową kluczowej inwestycji infrastrukturalnej dla mieszkańców Gdyni oraz sąsiadujących gmin. Obiekt ma wesprzeć plan związanych z obniżeniem emisji CO₂ w Trójmieście.

W ramach realizacji węzła integracyjnego powstał pierwszy w Gdyni obiekt typu Park & Ride połączony bezpośrednio z peronami dworca, przebudowie i modernizacji uległ również Plac Dworcowy. Generalny Wykonawca konsorcjum spółek Roverpol Sp. z o.o. i Rover Infraestructuras oraz wykonawca ścian szczelinowych parkingu podziemnego Soletanche Polska podsumowują realizację. Już wkrótce pierwsi gdynianie zostawią tu swoje samochody i przesiądą się do pociągów SKM oraz Polregio.

Gdynia- Chylonia – zyskuje nowych mieszkańców

Od kilku lat widać, że Gdynia – Chylonia zyskuje większą sympatię i zwiększa się liczba deweloperów lokujących w tej dzielnicy swoje inwestycje. Coraz więcej osób zaczyna wybierać Trójmiasto ze względu na walory klimatyczne (czyste powietrze, dużo terenów zielonych, bliskość morza). Warto dodać, że 51% mieszkańców Gdyni to ludność napływowa. Chylonia jest obecnie jedną z najludniejszych dzielnic Gdyni, dlatego tak ważna jest sprawnie działająca infrastruktura komunikacyjna.

Tylko 9 minut do śródmieścia

Nowoczesny węzeł integracyjny pozwoli mieszkańcom Gdyni – Chyloni  na jeszcze bardziej komfortowe przemieszczanie się. Już niedługo będzie można dojechać i zaparkować na Placu Dworcowym zarówno samochód jak i rower, aby następnie przesiąść się w dalszą podróż wybierając niskoemisyjny transport szynowy. Przesiadając się w Polregio lub Szybką Kolej Miejską można dojechać średnio w 9 minut do śródmieścia Gdyni. 23 minuty zajmie podróż do Sopotu, natomiast do stacji Gdańsk Główny dotrzemy w 45 minut. Jest to bardzo wygodny i szybki środek transportu zważywszy na to, że do samego centrum Gdyni jedzie się samochodem 20 minut.

Jestem pewien, że oddanie tego obiektu przekona Gdynian do pozostawienia samochodu i wybrania kolei. Dzięki bezpośredniemu połączeniu podziemnego parkingu z peronami dworca zwiększymy z pewnością wygodę w kontekście parkowania. W ten sposób uda nam się zredukować ilość emisji CO₂ do atmosfery i tym samym utrzymać ceniony przez wielu klimat i czyste powietrze, z których Gdynia słynie – wyjaśnia Marco Antonio Rodriguez Martinez, Kierownik Kontraktu z ramienia firmy Roverpol.

 

Na realizacji tej inwestycji oprócz mieszkańców Gdyni skorzystają również ościenne gmin Szemudui Wejherowo jak i całe Trójmiasto.

Kluczowym etapem prac było wykonanie konstrukcji parkingu poziemnego

Prace związane z realizacją fundamentowania na tym obiekcie rozpoczęły się w marcu 2020 roku. Ze względu na bliskie sąsiedztwo istniejących zabudowań zdecydowano się na realizację szalunku w postaci ścian szczelinowych. Ten zakres prac powierzono liderowi w zakresie realizacji ścian szczelinowych firmie Soletanche Polska. W ramach kontraktu firma zrealizowała ściany szczelinowe o obwodzie 255 metrów bieżących wraz z rozparciem w postaci  tymczasowych rozpór stalowych.

Pierwszym etapem wykonania prac była realizacja tzw. murków prowadzących, które wyznaczają osie ścian szczelinowych, następnym etapem było głębienie szczeliny przy wykorzystaniu specjalnego chwytaka oraz zawiesiny bentonitowej, która na czas głębienia i zbrojenia szczeliny zapobiega osuwaniu się gruntu do wnętrza. Kolejnym etapem był montaż szkieletów zbrojeniowych. Ostatnim etapem realizacji sekcji ściany szczelinowej jest jej zabetonowanie. W takiej sekwencji prac sekcja po sekcji powstawały ściany przyszłego parkingu podziemnego. Na tym kontrakcie wykonaliśmy 41 sekcji – wyjaśnia Krzysztof Tomczak, Kierownik Robót z ramienia Soletanche Polska. Ściany szczelinowe mają tutaj grubość 60 cm najgłębsze sekcje sięgają 9 metrów.

 

Dodaj komentarz