Tramwaje

Bydgoskim tramwajem przez trzy dekady

Na trasie zbudowana została estakada tramwajowa o długości prawie pół kilometra, a na niej węzeł przesiadkowy zintegrowany z przystankami autobusowymi i kolejowymi. 16 stycznia 2016 uroczyście oddano do użytku trasę fordońską. Do jej obsługi zakupiono w bydgoskiej Pesie 12 nowoczesnych pięcioczłonowych, niskopodłogowych, klimatyzowanych tramwajów Pesa Swing 122NaB i skierowano je na linie 3, 5, 7 i 10. Trasa 3 z Wilczaka i 5 z Rycerskiej ma swój koniec na Łoskoniu, natomiast linie 7 z Kapuścisk i 10 z Lasu Gdańskiego kończą na pętli Niepodległości. Na tym jednak miasto nie poprzestało. W 2019 roku także przy pomocy dofinansowaniu ze środków UE, zmodernizowano część trasy w al. Wojska Polskiego oraz przebudowano pętlę Kapuściska na 3-torową. Zakupiono także 6 niskopodłogowych, trzyczłonowych wagonów Pesa Swing 121NaB do obsługi linii 7 i 8. Jednocześnie, niemal w tym samym czasie rozpoczęto przebudowę węzła Szarych Szeregów wraz z dobudową nowej relacji skrętnej Glinki-Wyżyny oraz przebudową torowiska do pętli Wyżyny, a także samej pętli dzięki czemu będzie możliwy wjazd i wyjazd z dwóch kierunków. Te inwestycje już zakończono, natomiast trwa realizacja ostatniej, rozpoczętej w 2019 roku, czyli budowa połączenia Ronda Kujawskiego z Rondem Bernardyńskim, nową trasą w ul. Kujawskiej. Także tu zakupiono nowoczesne 5-cio członowe tramwaje Pesa Swing 122NaB-10. Oddanie trasy do użytku planowane jest na I kwartał 2021 roku. W kolejnej perspektywie środków unijnych planuje się budowę połączeń tramwajowych wzdłuż Wyszyńskiego do ul. K. Chodkiewicza i dalej przez Chocimską lub Kamienną do pętli Rycerska. Druga trasa poprowadzona zostanie ul. Solskiego (torowisko jest już teraz wyprowadzone z R. Kujawskiego), Piękną, Szubińską i Kruszwicką do R. Grunwaldzkiego.

Inwestycjom towarzyszą także zmiany taborowe. Dzięki zakupowi nowych tramwajów, część starych 805Na zostaje wycofywana z ruchu. Jednak zapotrzebowanie na tabor jest spore, ponieważ na chwilę obecną w Bydgoszczy funkcjonuje 10 linii tramwajowych plus jedna wakacyjna. Na dzień 16 marca 2020 roku na stanie liniowym jest 100 wagonów wysokopodłogowych oraz 35 niskopodłogowych. Ilostan taboru przedstawiam poniżej:

  1. 805Na:     98 szt.
  2. 805NM:   2 szt.
  3. 122N:       2 szt.
  4. 122NaB:  12 szt.
  5. 121NaB:  6 szt.
  6. 122 NaB-10:  15 szt.

Razem: 135 sztuk jednostek tramwajowych.

Michał Grossmann

 

Dodaj komentarz