Tramwaje

Bydgoskim tramwajem przez trzy dekady

Losy bydgoskiego taboru odzwierciedlają historię Polski ostatnich trzydziestu lat. W przedstawionym rysie historycznym można znaleźć wiele analogii do sytuacji komunikacji szynowej w innych miastach. Tramwaje jeszcze niedawno uznane za staroświeckie i niedofinansowane, teraz przeżywają swój renesans.

Pod koniec lat 80-tych ubiegłego wieku, Bydgoszcz wzorem innych polskich miast dysponowała pojazdami tramwajowymi otrzymywanymi z tzw. przydziału państwowego. Sytuacja uległa zmianie po przemianach ustrojowych, czyli po roku 1989. Ostatnie Tramwaje typu 805Na z chorzowskiego Konstalu, MZK otrzymało pod koniec 1990 roku w ilości 6 sztuk. Tabor do obsługi tras składał się z wysłużonych wagonów typu 5N i 5ND oraz przegubowych 803N, a także nowoczesnych jak na tamte lata składów 805Na. W tymże roku ilość linii tramwajowych wynosiła 10, co miało wpływ na duże zapotrzebowanie wagonów do ruchu liniowego.