Konflikt w Ukrainie Pasażer

Co z bezpośrednim połączeniem Kijów – Warszawa?

Ukrzaliznytsia pracuje nad rozbudową bezpośredniego połączenia kolejowego między Kijowem a Warszawą. Spółka wysłała na trasę pociąg testowy, składający się z 14 wagonów UZ. Polscy kolejarze, na stacji granicznej Dorohusk, przeprowadzili szczegółowe pomiary wagonów.

Kiedy oficjalnie rozpoczną się bezpośrednie połączenia na trasie Kijów - Warszawa? (fot. Ukrzaliznytsia)
Kiedy oficjalnie rozpoczną się bezpośrednie połączenia na trasie KijówWarszawa? (fot. Ukrzaliznytsia)

Na zlecenie strony polskiej od 2 dni prowadzone są szczegółowe pomiary wszystkich wymiarów każdego wagonu. Prace trwają na stacji granicznej Dorohusk.

Strona polska i ukraińska odbyły już szereg negocjacji w sprawie kompatybilności wagonów standardowych Ukrzaliznytsii z modernizowaną polską infrastrukturą. UZ otrzymała aprobaty techniczne Urzędu Transportu Kolejowego. Przeprowadzono także jazdę próbną składu złożonego z wagonów dostosowanych do szerszych torów Ukrainy. Skład z powodzeniem pokonał trasę z Kijowa do Warszawy, z przesiadką na stacji Jagodzin.

– Za nami ostatnia jazda próbna, po której, mam nadzieję, otrzymamy zielone światło na przejazdy ze strony polskiej – mówił Jewhen Laszczenko, prezes zarządu JSC „Ukrzaliznytsia”. – Pozwoli to na 2-3-krotny wzrost liczby miejsc w bezpośrednich połączeniach między stolicami Ukrainy i Polski.

 

Obecnie trasa KijówWarszawaKijów to najrzadziej eksploatowana linia. Mieszkańcy Ukrainy każdego dnia dopytują jednak o możliwość przejazdu. Aplikacja mobilna UZ rejestruje około 3 tys. zapytań miesięcznie. To 10 razy więcej, niż dostępnych miejsc.

– Liczbę miejsc ogranicza fakt, że dziś polscy przewoźnicy kolejowi dopuszczają na trasie Kijów — Warszawa tylko specjalne „węższe” wagony RIC z 3-osobowymi przedziałami – informuje Ukrzaliznytsia.

 

Jak informuje Ołeksandr Percowski, członek zarządu JSC „Ukrzaliznytsia”, spółka przywróciła do eksploatacji wszystkie wagony, umożliwiające dziś przejazd na linii KijówWarszawa.

– Zwróciliśmy się także do naszych europejskich partnerów o przekazanie podobnych wagonów, jednak nie mają już ich na stanie – dodaje Percowski. – Gdybyśmy chcieli je zamówić, czas oczekiwania to około 2 lata. To jednak nas nie powstrzymuje, Prośby pasażerów mobilizują nas do szukania niestandardowych rozwiązań.

 

Po inwazji Rosji na Ukrainę i zawieszeniu ruchu lotniczego, ukraińscy kolejarze znacząco rozbudowali siatkę połączeń międzynarodowych. W szczególności z Polską. Realizowane są bezpośrednie połączenie m.in. między Kijowem a Chełmem (2 przejazdy dziennie, które łączą się z polskimi połączeniami do Warszawy), przejazdy nocne między Kijowem a Przemyślem, Charkowem a Chełmem, a także połączenia Zaporoże oraz Odessa – Przemyśl.

Dodaj komentarz