Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na biznesplan tzw. poolu taborowego. Co to oznacza w praktyce? Spółka taborowa CPK zakupi pociągi, by później wynajmować je w formie wieloletnich umów do obsługi linii KDP.
![Wizualizacja stacji kolejowej w Brzezinach (fot. CPK)](https://raportkolejowy.pl/wp-content/uploads/2024/11/Brzeziny-stacja-wizualizacja-3_1MB.jpg)
Biznesplan i test prywatnego inwestora dla spółki taborowej CPK przygotuje firma EY. Zlecenie przewiduje także opcję zamówienia memorandum inwestycyjnego dla potencjalnego partnera kapitałowego.
Wykonawca przygotuje analizę europejskiego rynku najmu taboru pasażerskiego i zaproponuje najlepsze rozwiązania do implementacji w spółce taborowej CPK. EY zobowiązał się dostarczyć wiedzę ekspercką o funkcjonowaniu spółek typu ROSCO (ang. Rolling Stock Operating Company) i wykonać szczegółowe analizy rynkowe, w tym dotyczące stawek najmu taboru pasażerskiego oraz możliwych do uzyskania przychodów. W zakres prac wchodzi też aktualizacja modelu finansowego przekazanego przez CPK.
-Wybór doradcy, który przygotuje biznesplan dla poolu taborowego CPK, to istotny element przygotowań do przyszłej obsługi linii kolejowych CPK. Zakup pociągów i zarządzanie taborem są potrzebne do obsługi projektowanych linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) – mówi wiceminister infrastruktury Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
W przypadku zakupu pociągów KDP istnieje duża bariera wejścia dla potencjalnych przewoźników, co w zestawieniu z relatywnie niską marżą, nie dawało gwarancji, że przewoźnicy będą gotowi na dostawę taboru w 2032 r. – stąd decyzja o przystąpieniu do organizowania poolu taborowego.
– Zakupy taborowe na potrzeby projektowanych przez CPK linii KDP będą przeprowadzone w sposób przemyślany i kompleksowy, według rozpoznanych potrzeb zainteresowanych podmiotów. Sfinansowanie zakupu przez spółkę taborową CPK redukuje ryzyko inwestycyjne organizatorów i operatorów, którzy w zamian za okresowy najem otrzymają nowoczesne pojazdy w wymaganym standardzie dostosowane do obsługi nowych linii kolejowych – mówi dr Filip Czernicki, prezes CPK.
Spółka CPK już w 2024 r. wykonała szereg następujących działań przygotowawczych, poprzedzających powołanie spółki taborowej:
- Analiza funkcjonalna potrzeb pasażera (z uwzględnieniem uwarunkowań technicznych taboru). Opracowanie przygotowane wspólnie z firmą konsultingową Arthur D. Little zawiera rekomendacje dla trzech kategorii taboru. Analiza bazuje na europejskich rozwiązaniach oraz uwzględnia zrealizowane w ramach tego zadania badania preferencji pasażerów na polskim rynku i wyniki konsultacji z przewoźnikami.
- Model serwisowy taboru wraz ze studium lokalizacyjnym dla centrum utrzymaniowego. Opracowany wspólnie z TÜV Rheinland zawiera ocenę doświadczeń w zakresie utrzymania taboru z Wielkiej Brytanii, Niemiec i Hiszpanii oraz propozycję podziału kompetencji serwisowych między producenta, spółkę taborową i przewoźnika. Opracowanie wskazuje też potencjalne lokalizacje dla centrum utrzymaniowego.
- Konsultacje z krajowymi i zagranicznymi przewoźnikami kolejowymi w sprawie cech funkcjonalno-technicznych taboru. Spółka CPK przeprowadziła je po to, żeby w maksymalny sposób dostosować planowany tabor KDP do dynamicznie rozwijającego się rynku przewozów kolejowych.
- Konsultacje z organizacjami reprezentującymi osoby ze szczególnymi potrzebami (PRM) – celem tych konsultacji CPK było określenie i opisanie przeszkód podczas podróży pociągiem (m.in. dla osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim), a po drugie, wypracowanie optymalnych rozwiązań, żeby te bariery zlikwidować.
- Analizy prawne i biznesowe związane z otwarciem rynku przewozów pasażerskich (IV Pakietem Kolejowym).