Raport z Polski Tabor

CPK będzie wynajmować zakupione pociągi. Umowa na biznesplan podpisana

Spółka CPK prowadzi jednocześnie prace związane z aktualizacją harmonogramu zakupu pociągów, w tym doprecyzowaniem ich liczby w poszczególnych latach i dostosowaniem założeń zamówień taborowych do planów budowy linii kolejowych przez CPK. Zaktualizowane założenia zakładają uruchomienie linii KDP między Warszawą, CPK i Łodzią w 2032 r., natomiast odcinków do Wrocławia i Poznania do 2035 r.

– Prace związane z przygotowaniem poolu taborowego muszą ruszyć z odpowiednim wyprzedzeniem. Biorąc pod uwagę czas potrzebny na produkcję taboru, a następnie na testy i dopuszczenia do ruchu, potrzebne jest minimum sześć lat od podpisania umowy. Naszym celem jest zapewnienie taboru do obsługi nowej infrastruktury, spółka CPK nie będzie jednak przewoźnikiem ani operatorem. Nasze zakupy będą skorelowane z planami zakupowymi innych spółek, w tym PKP Intercity – mówi Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

 

Rozwiązania taborowe z zakresu poolu taborowego sprawdziły się już na wielu rozwiniętych rynkach kolejowych, m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Szwecji, Norwegii, Holandii, Belgii i Luksemburgu.

Szacowana wartość projektu poolu taborowego do 2032 r. wynosi 8,7 mld złProgram Wieloletni CPK na lata 2024-2032, który został uchwalony przez Radę Ministrów 31 grudnia 2024 r. przewiduje, że 1,7 mld zł z tej kwoty będzie pochodzić z emisji obligacji, a reszta z finansowania komercyjnego – kapitałowego i dłużnego.

Spółka taborowa CPK ma pozyskać tabor trzech kategorii:

  • InterCity KDP (maksymalna prędkość eksploatacyjna >300 km/h) – do obsługi połączeń między aglomeracjami,
  • Aero Express (max. prędkość eksploatacyjna: 200 km/h) – dwusystemowy tabor konwencjonalny, z dostosowanym wnętrzem do potrzeb pasażerów lotniska (do obsługi połączenia Warszawy i Łodzi z CPK),
  • InterRegio (max. prędkość eksploatacyjna: 200 km/h) – dwusystemowy tabor konwencjonalny dla połączeń międzyregionalnych na potrzeby zainteresowanych urzędów marszałkowskich lub ich operatorów.

Średni wiek pociągów w Polsce to ponad 30 lat. Na polskim rynku przewozów tabor KDP posiada jedynie przewoźnik PKP Intercity – to 20 pociągów Pendolino, które są w stanie rozpędzić się z pasażerami do 250 km/h (pod warunkiem dostosowania infrastruktury).

W ostatnich latach w Polsce odbywa się dynamiczny wzrost przewozów pasażerskich (przyrost o ok. 10 proc. rok do roku w latach 2023 i 2024). Ten trend mogą przyspieszyć regulacje Unii Europejskiej związane z IV Pakietem Kolejowym, czyli liberalizacją rynku. Jak wynika z Pasażerskiego Modelu Transportowego, po uruchomieniu w Polsce pierwszych połączeń KDP nastąpi „efekt CPK”, czyli dalszy dynamiczny wzrost liczby pasażerów.

Dodaj komentarz