Spółka Centralny Port Komunikacyjny rozpoczęła rozmowy w ramach dialogu konkurencyjnego z lotniskami Incheon w Seulu i Narita w Tokio w celu wyboru doradcy strategicznego CPK. Przedstawiła również plan inwestycji kolejowych CPK na lata 2020-2034.
Natomiast Mateusz Morawiecki przekonywał, że:
– Wielkie programy inwestycyjne tworzą dziesiątki tysięcy miejsc pracy w momencie realizacji, a kilkakrotnie więcej już po ich uruchomieniu. Stany Zjednoczone, Chiny i Komisja Europejska przedstawiają właśnie swoje wielkie programy inwestycyjne, których celem jest pobudzenie gospodarki. CPK to wielka szansa dla polskiego lotnictwa i kolei, ale też dla każdego Polaka. CPK wraz z kolejowymi „szprychami” to szansa na przyciągnięcie inwestycji krajowych i zagranicznych.
CPK odbyła rozmowy w ramach dialogu konkurencyjnego z dwoma portami lotniczymi – południowokoreańskim Incheon i japońskim Narita. Celem jest pozyskanie dodatkowej wiedzy operacyjnej i komercyjnej z zakresu efektywnego zarządzania dużymi lotniskami przesiadkowymi, która jest niezbędna na etapie opracowywania master planu i projektowania.
Sens tego ruchu wyjaśnił Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK:
– Ponieważ Polska nie realizowała dotychczas inwestycji o tej skali, spółka CPK postanowiła skorzystać z doświadczeń międzynarodowych, angażując do projektu kompetencje i zasoby zarządców najlepiej zorganizowanych lotnisk świata.
Porty lotnicze Incheon i Narita mają bogate doświadczenie w działalności doradczej w różnych częściach świata. Spółka zarządzająca portem w Seulu współuczestniczyła w realizacji inwestycji lotniskowych w ponad 20 miejscach świata, m.in. w Turcji, Indonezji i Kuwejcie. Przedstawiciele lotniska w Tokio brali udział w projektach tego typu m.in. w Tajlandii, Wietnamie i na Filipinach.
Mikołaj Wild, prezes Spółki zaznaczył:
– Do roli doradcy strategicznego CPK poszukujemy zarządcy globalnego hubu z doświadczeniem w projektach międzynarodowych związanych z planowaniem, budową i zarządzaniem dużym lotniskiem przesiadkowym, również w zakresie transportu cargo.
Wybór doradcy strategicznego ma nastąpić jeszcze w tym roku, a umowa zostanie podpisana na okres do trzech lat, ponieważ dotyczy etapów planowania i projektowania inwestycji lotniskowej.
CPK przedstawiła również informacje dotyczące inwestycji kolejowych, które zostaną zrealizowane w latach 2020-2034. Program inwestycyjny CPK zakłada budowę sieci nowych linii kolejowych, w tym kolei dużych prędkości, które połączą większość regionów Polski z Warszawą i planowanym CPK w czasie do 2,5 godz.
Prace przygotowawcze ruszają już w tym roku dla pięciu linii kolejowych o łącznej długości 563 km:
- Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław– Wałbrzych – granica (Polska/Czechy)
- Ostrołęka – Łomża
- Trawniki – Krasnystaw – Zamość
- Łętownia – Rzeszów
- Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica (Polska/Czechy)
Wymienione inwestycje będą przygotowywane w pierwszej kolejności ze względu na to, aby roboty budowlane ruszyły już w 2023 r. Harmonogram zakłada, że przed końcem 2023 r. powinny trwać:
- roboty ziemne,
- roboty budowlane (w zakresie wybranych branż),
- prace nad usuwaniem kolizji z infrastrukturą podziemną,
- przygotowywanie terenu do robót zasadniczych.
Spółka zakłada, że w najbliższych miesiącach przedstawi rozwiązania techniczne dla wybranych linii. W tym roku mają rozpocząć się pierwsze inwentaryzacje przyrodnicze, które będą stanowiły podstawę do wdrożenia procedury oceny oddziaływania inwestycji na środowisko.