global Tabor Wydarzenia

Czechy promują Koleje Dużych Prędkości

Na czeskich torach został zaprezentowany legendarny skład TGV. 200 metrowy pociąg, zakończył regularną eksploatację w 2018 r. z wynikiem 13 383 189 przejechanych kilometrów. Teraz jako egzemplarz demonstracyjny, po pokazie na głównym dworcu kolejowym w Pradze, odwiedzi Brno, Igławę i Uście nad Łabą. Kilka dni wcześniej o wspólnym projekcie KDP rozmawiali minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i minister transportu Czech Martin Kupka.

Na czeskich torach zaprezentowano pociąg dużych prędkości TGV (Fot. Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstvo dopravy)
Na czeskich torach zaprezentowano pociąg dużych prędkości TGV (Fot. Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstvo dopravy)

Przygotowania do rozpoczęcia budowy pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości szybkiej w Czechach już trwają. Budowa ma się rozpocząć na przełomie 2025 i 2026 roku, na odcinku Praga-Běchovice – Poříčany.

Podczas prezentacji czeski minister transportu Marcin Kupka powiedział:

– To nie tylko sprawdzona technologia, to także obietnica i zobowiązanie. Zobowiązanie, że my również musimy jak najszybciej zbudować własne linie dużych prędkości. Mamy konkretny plan. Te linie to wielka obietnica – dla pasażerów z miast i miasteczek, całej gospodarki i społeczeństwa. Bez większej przesady będzie to jedna z największych rewolucji podróżniczych w naszym kraju, jaka kiedykolwiek miała miejsce.

Czechy chcą wykorzystać francuskie doświadczenia

Poza czerpaniem z wzorców niemieckich, Czesi kontynuują współpracę z francuskim narodowym operatorem kolejowym SNCF. Podstawą podejmowanych razem działań jest umowa na świadczenie usług przygotowujących do budowy linii dużych prędkości. Eksperci SNCF poza know-how, mogą podzielić się także swoim zagraniczny doświadczeniem w tej sferze np. z Maroka. Warto podkreślić, że rozwiązania francuskiego były również punktem wyjścia do budowy sieci kolei dużych prędkości w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Holandii, Belgii czy Turcji. Współpraca z Francją obejmuje także nawiązanie dialogu z przedstawicielami francuskiego samorządu. Zatwierdzony w Czechach Plan Obsługi Transportowej na lata 2022-2026 obejmuje również przyszłą obsługę części pociągów.

Francuski pionier dużych prędkości

Jednostka TGV Sud-Est (SNCF TGV Sud-Est) należy do pierwszej generacji pociągów TGV. Wchodziła w skład dostawy, obejmującej 109 zestawów i zamówionej, do obsługi nowej linii z Paryża do Lyonu. Ma na swoim końce rekord prędkości z 1981 r., który wynosił 380 km/h. Pociąg jeżdżący obecnie jako skład demonstracyjny, dwukrotnie przeszedł kompleksową modernizację i został wyposażony najnowsze rozwiązania komunikacyjne. Na swój pokład zabiera 2338 pasażerów w klasie drugiej o 104 w pierwszej.

Pociągiem Dużych Prędkości pomiędzy Czechami a Polską

Temat Kolei Dużych Prędkości był tematem poruszanym podczas VII polsko-czeskich konsultacji międzyrządowych, które na 3 czerwca br. odbyły się w Pradze. Obradą przewodniczyli premierzy Mateusz Morawiecki i Petr Fiala.

Fot. Ministerstwo Infrastruktury oraz Ministerstvo dopravy
Fot. Ministerstwo Infrastruktury oraz Ministerstvo dopravy

Dodaj komentarz