Tabor

Czeskie wagony znikną z połączeń PKP Intercity. Przewoźnik nie planuje przedłużać umowy na dzierżawę

PKP Intercity planuje zrezygnować z dzierżawy czeskich wagonów, które od lat wzmacniają park taborowy przewoźnika. Od grudnia zmaleje liczba pociągów kategorii TLK, będzie więcej połączeń IC.

Fot. Matouš Danielka

Od 2015 roku PKP Intercity posiłkuje się czeskimi wagonami, które są dzierżawione z uwagi na braki w parku taborowym przewoźnika. Przez minione lata przeprowadzono już wielomilionowe inwestycje w tabor, w ramach których przede wszystkim naprawiano i modernizowano wagony. Jednakże wciąż na polskich torach spotykamy czeskie wagony w zestawieniu ze składami pociągów kategorii TLK. Według obecnych zapowiedzi Wiceministra Infrastruktury, prawdopodobnie wraz z końcem rocznego rozkładu jazdy 2024/25 wagony te wrócą do Kolei Czeskich. Jak informuje Wiceminister Infrastruktury Piotr Malepszak, na chwilę obecną PKP Intercity nie jest zainteresowane kontynuacją wypożyczania wspomnianego taboru ze względu na jego niski standard.

Rezygnacja z przedłużenia umowy z Kolejami Czeskimi będzie możliwa wraz z odbiorami wagonów, które przejdą w tym czasie naprawy oraz modernizacje. Jak poinformował Wiceminister Malepszak, PKP Intercity w okresie od 1 lipca do końca br., planuje przeprowadzić naprawy rewizyjne P4 około 220 wagonów oraz zamierza odebrać po modernizacji P5 około 30 wagonów. Na tę chwilę modernizację przechodzi 108 wagonów, natomiast zakontraktowana jest modernizacja kolejnych 86 wagonów – które oczekują na przeprowadzenie prac.

Według najnowszych danych, które przedstawił Wiceminister Malepszak, średniomiesięczna liczba wagonów w rezerwie wynosi 103 sztuki. Odbiory zmodernizowanych wagonów mają rzutować tym, że kategoria niektórych połączeń TLK zostanie podniesiona do kategorii IC.

W RRJ 2023/24 PKP Intercity SA uruchamia średnio w dobie 56 pociągów kategorii TLK i 313 pociągów kategorii IC. Zgodnie z obecnymi założeniami w RRJ 2024/25 planowane jest uruchomienie średnio w dobie 54 pociągów kategorii TLK (2 mniej, niż w obecnym RJ), jednocześnie planowane jest uruchomienie 351 pociągów kategorii IC (38 więcej, niż w obecnym RJ) – informuje Wiceminister Infrastruktury Piotr Malepszak.

Dodaj komentarz