Tramwaje

Częstochowa: Nowy Pesa Twist 2.0 przewiózł pierwszych pasażerów [ZDJĘCIA]

Pierwsi pasażerowie mogli przejechać się dziś nowym tramwajem Pesa Twist 2, zaprojektowanym i wyprodukowanym przez bydgoską Pesę dla MPK Częstochowa. Inauguracyjny kurs odbył się w południe.

Rozpoczęcie eksploatacji pierwszego z dziesięciu nowych tramwajów Twist 2.0  poprzedziła konferencja prasowa na terenie częstochowskiej zajezdni. W spotkaniu oprócz przedstawicieli mediów wzięli udział m.in. prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk, Zarząd MPK w osobach, Mariusza Sikory, Roberta Madeja i Mariusza Marcińskiego, p.o dyrektora MZDiT, Piotr Grzybowski, miejscy radni i przedstawiciele producenta – firmy PESA.

 – Po wykonaniu blisko 800 km jazd testowych bez pasażerów po częstochowskich torach, dziś pierwszy z dziesięciu zamówionych Twistów drugiej generacji wyjeżdża na regularne kursy. Mam nadzieje, że przypadnie do gustu częstochowiankom i częstochowianom w podobnym stopniu, jak tramwaje tego typu pierwszej generacji, których pasażerowie wypatrywali na przystankach i czerpali przyjemność z podróży – powiedział prezydent Częstochowy, Krzysztof Matyjaszczyk.

 

W trakcie wspomnianych przez prezydenta testów ustawienia tramwaju były dostosowywane przez ekipy fachowców z PESY i MPK do specyfiki częstochowskiej sieci tramwajowej. Jest to udoskonalona wersja Twista pierwszej generacji, którego od pierwszego wejrzenia pokochali pasażerowie spod Jasnej Góry. W porównaniu do poprzednika, zmodyfikowano nadwozie, udoskonalono właściwości jezdne i widoczność. Twist 2.0 jest ponadto bogatszy o szereg udogodnień dla motorniczych i pasażerów, które poprawiają jakość pracy i podróży np.:

  • dodatkowe wyposażenie w kabinie motorniczego
  • dodatkowe, boczne oświetlenie zewnętrzne po lewej i prawej stronie wagonu
  • dwa automaty do sprzedaży biletów
  • system zliczania potoków pasażerskich
  • dwustronne tablice informacyjne kolorowe LCD
  • zasobniki energii
  • diagnostyka on-line

 – Komfort, nowe technologie i ekologia – w tych trzech słowach można podsumować cele, jakie stawialiśmy sobie projektując nowego Twista dla Częstochowy. Regulowane elementy kabiny motorniczego /pulpit, podłokietnik z zadajnikiem jazdy, podnóżek/, monitoring i diagnostyka online, klimatyzacja,  dwustronne wyświetlacze, nowoczesne, funkcjonalne biletomaty, czy odzyskiwanie i zasobnik energii …. to tylko kilka elementów nowej generacji tramwajów Pesa. Jestem przekonany, że docenią go zarówno motorniczy, jak i pasażerowie  – powiedział Marcin Grzyb , Dyrektor Sprzedaży Lekkich Pojazdów Szynowych Pesa.

 

Kolejne egzemplarze nowego Twista niebawem zjadą z taśmy produkcyjnej bydgoskiej PESY.

 – Według zapewnień producenta produkcja drugiego tramwaju jest na finiszu, egzemplarz dotrze do Częstochowy jeszcze w maju. Potem, w kolejnych miesiącach zakładają dostawy po 2 składy miesięcznie więc we wrześniu powinien być już komplet na zajezdni. Każdy z nich będzie sukcesywnie przygotowywany do obsługi pasażerskiej, analogicznie do pierwszego – zapowiedział prezes MPK w Częstochowie, Mariusz Sikora.

 

Dziesięć nowych tramwajów Twist 2.0 wyjedzie na częstochowskie tory za kilka miesięcy, gdy tylko zakończona zostanie przebudowa starej linii tramwajowej.

Łącznie koszt rekordowego w historii miasta kontraktu tramwajowego realizowanego w ramach programu „Lepsza Komunikacja w Częstochowie” wynosi 204 mln zł (114 mln to przebudowa + 90 mln zakup tramwajów). 144 mln zł z tej kwoty to dofinansowanie z UE.