Z dniem 1 grudnia 2021 roku ukraiński operator kolejowy Ukrzaliznytsia czasowo ograniczył możliwość transportu kolejowego towarów przez terytorium kraju. Wstrzymany ruch tranzytowy do Polski opiera się na konwencji, której termin wygaśnięcia nie został na razie podany. Czy Polska ma powody do zmartwień?
Zakaz tranzytu, a remont infrastruktury.
Wprowadzony zakaz jest konsekwencją działań modernizacyjnych prowadzonych na linii Kovel – Izov – granica, gdzie konieczna jest elektryfikacja sieci, a także z rewitalizacją infrastruktury na odcinku torowisk pomiędzy miejscowością Znamyanka i Zdolbuniv. W związku z przeprowadzanymi remontami znacznie ograniczona została przepustowość. Według szacunków spadła ona do zaledwie 350 wagonów na dobę, co niestety okazało się niewystarczające.
Decyzja związana z zawieszeniem ruchu towarowego wynika zatem z konieczności usprawnienia bieżących działań remontowych, by transport kolejowy przez Ukrainę przebiegał w przyszłości znacznie korzystniej.
Jak zapewnia Spółka Akcyjna Kolei Ukraińskich, pasażerski transport kolejowy na trasie Ukraina – Polska będzie realizowany bez zmian.