Pasażer Raport z Polski

Elektryfikacja linii PKM zakończona. A co z linią 201?

Linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej gotowa jest na przyjęcie pierwszych pociągów elektrycznych. Na razie jednak na trasę wyjadą tylko cztery pociągi dojeżdżające do przystanku PKM Gdańsk Port Lotniczy. Dlaczego? Ze względu na brak elektryfikacji na należącej do PKP PLK linii 201 (Gdynia-Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie.

Zmodernizowana jednostka EN57 na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (Fot. PKM)
Zmodernizowana jednostka EN57 na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (Fot. PKM)

Pierwszy składy wyjadą na linię PKM w poniedziałek 12 czerwca. Uruchomienie połączeń to efekt prowadzonych od niespełna dwóch lat zakrojonych prac inwestycyjnych. Elektryfikacja trasy ruszyła 15 czerwca 2021 r.

– W ciągu niespełna dwóch lat, dzięki wykorzystaniu funduszy europejskich, zrealizowaliśmy cały projekt elektryfikacji linii kolejowej PKM – mówi Rafał Rychel, dyrektor Pionu Inwestycyjnego PKM SA. –  W ramach prac budowlanych zabitych zostało ponad 1100 fundamentów palowych, zamontowanych zostało 900 słupów trakcyjnych oraz 120 bramek trakcyjnych, pomiędzy którymi rozciągnęliśmy 40km lin nośnych i dwa razy tyle przewodów jezdnych.

 

O współpracy przy elektryfikacji trasy mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM S.A.

– Warto przypomnieć, że linia PKM od samego początku planowana była jako linia zelektryfikowana, jednak ze względu na brak sieci trakcyjnej na linii 201 (GdyniaKościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie, plany elektryfikacji samorządowa spółka PKM SA musiała odłożyć w czasie – do momentu przygotowania przez PKP PLK projektu elektryfikacji linii 201 – przypomina Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. – Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się „ślepo” w Rębiechowie. Dlatego cały czas namawialiśmy naszych partnerów z PKP PLK do elektryfikacji linii 201 i w sierpniu 2017 r. podpisaliśmy porozumienie o współpracy, określające zakres wszystkich planowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Pomorską Koleją Metropolitalną S.A. przedsięwzięć inwestycyjnych, w którym strony zdeklarowały zakończenie ich realizacji do końca 2023 roku.

 

PKP PLK nie rozpoczęła jeszcze swojej części inwestycji, a niedawno wpisała projekt elektryfikacji oraz modernizacji linii 201 do Krajowego Programu Kolejowego z terminem realizacji 2030-2032.

W związku z brakiem elektryfikacji linii 201, na trasie PKM składy pojawią się w ograniczonej liczbie.

Od 12 czerwca 2023 r. jeździć będą tylko cztery takie składy:

Pociągi te kursować będą od poniedziałku do piątku aż do rozpoczęcia wakacji (czyli do 26 czerwca). Przewozy będą realizowane zmodernizowanymi jednostkami EN57.

Krok w stronę pasażerów zrobił Samorząd Województwa Pomorskiego, który zdecydował się na zakup czterech jednostek hybrydowych. Będą mogły one obsługiwać niezelektryfikowaną część linii 201. Zgodnie z kontraktem, składy te ruszą na tory w 2024 r.

Źródło: PKM

Dodaj komentarz