Priorytetem będzie przede wszystkim wsparcie zeroemisyjnej mobilności. Dofinansowanie będą mogły otrzymać projekty dotyczące m.in. budowy lub przebudowy linii tramwajowych oraz metra, zakupu taboru tramwajowego, a także budowy węzłów przesiadkowych, miejskich systemów ITS. Wsparcie będą mogły uzyskać projekty, które zawierają rozwiązania IT dla transportu miejskiego, w tym umożliwiają wdrażanie koncepcji „Mobilność jako usługa”. Środki będą mogły być przeznaczone także na obsługę i integrację usług transportu publicznego dostosowanego do potrzeb wszystkich użytkowników, tj. zaplecza techniczne dla taboru czy dostosowanie infrastruktury miejskiej do obsługi transportu publicznego oraz dostosowanie systemu sprzedaży biletów i systemu informacji pasażerskiej do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej
Dofinansowanie na rozwój mobilności miejskiej popłynie także z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027. Wsparcie trafi do średnich miast, które doświadczają trudności społeczno-gospodarczych, a także miast wojewódzkich Polski Wschodniej, które będą mogły ubiegać się ośrodki m.in. na zakup ekologicznego taboru tramwajowego. Inwestujemy w rozwój transportu szynowego w miastach, ale też pamiętamy, że rozbudowa linii czy unowocześnianie taboru to element większej całości, w której chodzi o kompleksowe podejście do kwestii mobilności w mieście.
Chcemy sukcesywnie modernizować istniejącą infrastrukturę, usprawniać ruch przez zastosowanie systemów ITS dających pierwszeństwo transportowi miejskiemu czy rozwijać system sprzedaży biletów i informacji pasażerskiej. Aby podnieść skuteczność inwestycji, chcemy jeszcze mocniej skupić uwagę na ich dobrym planowaniu, oczywiście w porozumieniu z mieszkańcami i na podstawie cyklicznych diagnoz. Temu służyć mają Plany Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, których ideę staramy się zaszczepić mocno wśród miast i którą mamy zamiar cały czas wspierać.
Ministerstwo Funduszy
i Polityki Regionalnej