Prezes Urzędu Transportu Kolejowego dr inż. Ignacy Góra opowiedział o kolei jako realnej alternatywie dla transportu drogowego oraz podjął wiele innych tematów, które mogą realnie wzmocnić potencjał sektora- ekologia, bezpieczeństwo czy funkcjonowanie stacji kolejowych.
Panie Prezesie, opublikowane zostało „Sprawozdanie z funkcjonowania rynku..” Nie jest zaskoczeniem, że 2021 był lepszy od swojego poprzednika?
Rok 2020 był bezprecedensowy jeśli chodzi o wyniki przewozowe i nie da się go porównać z żadnym innym okresem na przestrzeni prowadzenia statystyk kolejowych. Ograniczenia związane z pandemią COVID-19 spowodowały znaczny odpływ pasażerów we wszystkich środkach transportu publicznego. Jednocześnie na przełomie 2021 r. ze wzmożonym zainteresowaniem obserwowaliśmy jak kolejne miesiące przynosiły coraz większa liczbę pasażerów kolei.
W najlepszym pod względem liczby pasażerów miesiącu w 2021 r. – październiku kolej wybrało prawie 27 mln pasażerów, co oznacza, że w trudnych warunkach epidemiologicznych dla średnio 870 tys. osób dziennie kolej okazała się być bezpieczną formą przemieszczania się do pracy czy szkoły. W całym 2021 r. z usług kolei skorzystało o 35,7 mln pasażerów więcej (tj. 17%) niż w 2020 r.
Wyniki te tym bardziej cieszą, że jak pokazują oficjalne dane Eurostatu nie we wszystkich krajach europejskich zestawienie to wypada tak pozytywnie jak u nas. W przypadku kolei niemieckich rok 2021 oznaczał spadek liczby pasażerów o 45 mln (-2,5%) nawet wobec kryzysowego 2020 r. Spadki w liczbie pasażerów w zestawieniu z 2020 r. odnotowała również kolej w krajach skandynawskich (Dania, Norwegia, Szwecja, Finlandia), a także na Słowacji, w Irlandii, w Grecji i na Łotwie. Możemy tym samym powiedzieć, że nasza kolej odnalazła się w tych nowych, złożonych uwarunkowaniach covidowych, ma tym samym silne podstawy aby stać się wiodącym środkiem transportu publicznego.
Wzrosty widać tak w przewozach pasażerów jak i towarów. W pierwszym przypadku istotne jest, jak Pan to ujął, docieranie do nowych klientów. Trzeba jednak wiedzieć jak?
Dotarcie do nowych klientów kolei to zadanie nie tylko przewoźników i organizatorów publicznego transportu, ale zarządcy infrastruktury. W przypadku przewoźników i organizatorów można mówić o stworzeniu takiej oferty, która pozwoli na najlepsze dopasowanie do potrzeb klienta – mowa tu o rozwiązaniach wspólnego biletu, łączenia ofert z innymi przewoźnikami np. autobusowymi czy oferta car-sharingu czy transportu rowerowego tam gdzie transport zbiorowy odgrywa mniejszą rolę. Istotna jest możliwość planowania całej podróży w sposób minimalizujący czas jej trwania.
Pasażer będzie bardziej zainteresowany skorzystaniem z kolei, gdy transport zbiorowy będzie zapewniony także do mniejszych miejscowości (np. turystycznych), zapewniając dogodne przesiadki i akceptowalny czas oczekiwania na skomunikowanie. Kolej nie musi uruchamiać wszędzie połączeń, ale powinna tworzyć nowe podejście do przemieszczania, gdzie transport zbiorowy stworzy rozwiniętą sieć połączeń, także do małych ośrodków.