Aktualności Wywiady

Ignacy Góra: Kolej realną alternatywą transportu drogowego [WYWIAD]

W kontekście transportu kolejowego nie należy również pomijać kwestii ekologii. Wzrost świadomości ekologicznej wśród naszej społeczności sprawia, że część pasażerów świadomie wybiera kolej ze względu na niski ślad węglowy jaki pozostawia w porównaniu z alternatywnymi środkami transportu (samochód czy samolot). Wydaje się, że trend ten w kolejnych latach będzie przybierał jeszcze na sile. Dane dotyczące liczby osób, które wybrały kolej w ostatnich miesiącach pokazują, że aktualnie kolej ma swoje „pięć minut”. W obliczu zachodzących zmian klimatycznych a także wysokich cen paliw transport kolejowy posiada istotne atuty, które dają mu znaczącą przewagę nad innymi środkami transportu.

Jednocześnie aby ten trend utrzymać przewoźnicy muszą podjąć szereg działań naprawczych. W ostatnim czasie spływają do nas niepokojące informacje dotyczące komfortu podróżowania koleją na niektórych trasach, w szczególności punktualność pociągów znów polega krytyce osób korzystających z kolei, co potwierdzają również dane UTK.

Kolej ma być alternatywą dla transportu drogowego. W artykule napisanym dla naszej redakcji odkurzył Pan, trochę zapomniane, hasło „tiry na tory”. Czy jest szansa, aby przestało być tak zwanym „półkownikiem”, a stało się realnym rozwiązaniem?

Kolej może i powinna być realną alternatywą dla transportu drogowego. Zapewnia nieporównywalnie większe możliwości przewozowe niż transport drogowy. W kontekście przewozów kolejowych warto zwrócić uwagę na transport intermodalny, który regularnie rośnie z roku na rok. W 2021 r. przewoźnicy kolejowi przetransportowali rekordową liczbę jednostek ładunkowych. Pierwszy raz w historii przewieziono ich prawie 1,8 mln sztuk. W stosunku do 2020 r. liczba przetransportowanych jednostek wzrosła o ok. 6,9%.

Głównymi jednostkami w transporcie intermodalnym są kontenery. Ich udział w ogólnej liczbie jednostek na koniec 2021 r. stanowił 95%. Przewozy intermodalne to jednak nie tylko kontenery, ale także naczepy i przyczepy samochodowe. W Polsce liczba naczep i przyczep samochodowych przewożonych koleją jest niewielka w porównaniu z liczbą transportowanych kontenerów. W 2021 r. przetransportowano 46 560 szt. co stanowiło wzrost o ok. 15% w porównaniu z 2020 r., kiedy to przewieziono 40 535 szt. W innych krajach, na przykład w Niemczech czy Szwajcarii, przewóz naczep pociągami jest bardziej popularny. W Niemczech wg danych Eurostat naczepy stanowią około 19% ogółu przewiezionych jednostek.

Liczba przewożonych koleją naczep jest 25–krotnie wyższa niż w Polsce. W Szwajcarii udział naczep w ogólnej liczbie przewożonych jednostek kształtuje się na poziomie ok. 15%. Według danych Eurostat liczba przewożonych naczep w Szwajcarii jest ponad 4-krotnie wyższa niż w Polsce. Szwajcaria, ze względu na specyficzne ukształtowanie i prowadzoną politykę (np. ochrony Alp), wdrożyła liczne regulacje prawne ograniczające ruch ciężarówek. Niektóre z nich dotyczą np. przewozu ciężarówek koleją na określonych trasach. Dzięki swoim praktycznym rozwiązaniom, przewóz koleją naczep i przyczep samochodowych może być dobrym rozwiązaniem dla firm logistycznych, które dopiero wchodzą na rynek europejskich przewozów kombinowanych.

Dodaj komentarz