Wywiady

Inwestycje taborowe są dla nas priorytetem

RK: Panie Prezesie, wspomniał Pan,  że po raz pierwszy od wielu lat PKP  Intercity zamknęło rok z dodatnim  wynikiem finansowym. Z usług spółki  skorzystało też o 7 mln pasażerów  więcej niż w roku ubiegłym. Jak udało  się osiągnąć tak świetny wynik?

MC: PKP Intercity przewiozło w sumie  38,5 mln pasażerów, można  więc powiedzieć, że z naszych usług  w 2016 roku skorzystał właściwie  każdy Polak. Oznacza to 24 proc.  wzrost liczby podróżnych w porównaniu  do 2015 roku. PKP Intercity  odpowiada za ponad połowę wzrostu  liczby pasażerów za 2016 rok  w całym sektorze kolejowym. Pasażerowie  wracają na kolej, to widać.  Jednak jest to efekt wytężonej  pracy, dobrej oferty i komfortowego  taboru. Przed nami jednak kolejne  inwestycje, które z pewnością  zostaną dostrzeżone i docenione  przez klientów. Spółka PKP Intercity  jest w dobrej kondycji finansowej.  Wprowadziliśmy w 2016 roku szereg  kroków optymalizacyjnych, między  innymi część działań wykonujemy  sami i zrezygnowaliśmy z usług  firm zewnętrznych, np. sprzątanie  w biegu, co wpłynęło na obniżenie  kosztów czyszczenia składów bez  pogorszenia jakości wykonywanych  usług. Zracjonalizowaliśmy również  koszty marketingowe i reklamowe.  Jednocześnie zwiększone zostały  wydatki z myślą o pasażerach (tabor,  bezpieczeństwo). W działaniach PKP  Intercity widać olbrzymie, pozytywne  nastawienie na pasażera.

RK: To prawda. Bardzo dbacie o swoich  pasażerów. Jakie akcje podejmujecie,  żeby stworzyć jak najlepszą  ofertę?

MC: Działania PKP Intercity muszą  skupić się na podniesieniu konkurencyjności  poprzez wdrożenie atrakcyjnej  polityki cenowej i wystandaryzowanej  oferty. Ponadto konieczny jest  szereg inwestycji, zarówno w obszarze  taboru, jak i kanałów dystrybucji  biletów, pozwalających dorównać  trendom rynkowym. W 2016 roku  niespełna 40 proc. wszystkich pasażerów  kupiło bilet przez internet.  Konsekwentnie realizujemy nasze  założenia i odpowiadamy na zapotrzebowanie  klientów, ponieważ  wdrożyliśmy już nowe udogodnienie  w internetowym systemie sprzedaży:  możliwość zakupu biletów z różnymi  zniżkami w jednej transakcji. Wkrótce  pojawi się także sprzedaż biletów  online na relacje międzynarodowe:  do Rosji i Austrii. Rozwijamy siatkę  połączeń międzynarodowych –  w drugiej połowie 2016 roku pojawiły  się połączenia z Krakowa przez  Białystok do Grodna, a także pociąg  relacji KijówPrzemyśl, obsługiwany  taborem ukraińskim, jednak przy  dużym zaangażowaniu PKP Intercity.

RK: Jak wygląda wkład PKP Intercity  w projekt Wspólnego Biletu?

MC: Jesteśmy jednym z przewoźników,  którzy zaangażowali się w ten  projekt. Jego koordynatorem jest  Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa.  Bierzmy udział w rozmowach  i ustaleniach, których rezultatem powinien  być właśnie Wspólny Bilet.

RK: Porozmawiajmy też o planach  taborowych PKP Intercity. Proszę  opowiedzieć więcej o strategii taborowej  na lata 2016-2020. Ile pojazdów  planują Państwo zakupić, a ile zmodernizować?  Kiedy zostaną ogłoszone  pierwsze przetargi?

MC: W ramach strategii taborowej  przeznaczymy ok. 2,5 mld zł na zakup  i modernizację w sumie 510  wagonów (prace modernizacyjne  obejmą 455 wagonów, 55 nowych  wagonów zostanie zakupionych) oraz  60 lokomotyw (planujemy zakup 40  lokomotyw – 30 elektrycznych i 10  spalinowo-elektrycznych, a kolejnych  20 lokomotyw elektrycznych serii EU/  EP07 w ramach modernizacji zostanie  przystosowana do prędkości 160  km/h). Pierwsze przetargi już wystartowały,  m.in.: 14 lutego br. ogłosiliśmy  przetarg na naprawę główną zmodernizacją  20 lokomotyw EP07 i przystosowanie  ich do prędkości 160 km/h.  Zawarliśmy już umowy z wykonawcami,  którzy wygrali postępowania  na modernizację z naprawą główną  51 sztuk wagonów osobowych (22  szt. – H. Cegielski; 13 szt. – Pesa, 16  szt.– Newag). Jednak to nie wszystko,  ponieważ od marca 2016 roku  zostało wykonanych 373 napraw rewizyjnych  P4 wagonów i 69 napraw  rewizyjnych P4 lokomotyw – dzięki  dużemu, bo ok. 60 proc. udziałowi  spółki córki Remtrak w naprawach.  Ponadto zrealizowaliśmy 16 modernizacji  z naprawą P5 wagonów i 7  modernizacji z naprawą P5 lokomotyw.  Od 1 stycznia do końca lutego  br. wykonano natomiast 65 napraw  rewizyjnych P4 wagonów i 14 napraw  rewizyjnych P4 lokomotyw. W tym samym  okresie zrealizowano 7 napraw  głównych P5 wagonów z modernizacją  i 2 naprawy główne P5 lokomotyw  z modernizacją. Przygotowujemy  się do kolejnych przetargów, m.in.  na zakup 55 nowych wagonów czy  na modernizację 13 sztuk lokomotyw  spalinowych SM42 na dwuagregatowe.  Inwestycje taborowe są dla nas  priorytetem i podchodzimy do nich  z należytą wiedzą i starannością, ponieważ  zmiany te będą odczuwalne  przez naszych klientów, na pewno  pod względem komfortu, który tak  wysoko jest ceniony w badaniach  marketingowych.

Dodaj komentarz