Tramwaje

Inwestycje w zielone torowiska. Mamy już 150 km, a będzie więcej

W zielonych torowiskach tramwajowych najczęściej nasadzany jest rozchodnik. Oprócz walorów estetycznych w postaci zróżnicowania kolorystycznego, jest on łatwy i tani w utrzymaniu. Dzięki specjalnemu systemowi drenażu, zachowuje atrakcyjny wygląd przez cały rok, nawet podczas upałów latem i niekorzystnych warunków zimowych. Jego zastosowanie jest możliwe zarówno w tradycyjnej konstrukcji podsypkowej, jak i w nowoczesnej bezpodsypkowej, która w coraz częściej stosowana jest na modernizowanych oraz nowo budowanych trasach tramwajowych.

– Zielone torowiska tramwajowe mają praktycznie same zalety. Potencjalnie wyższe koszty inwestycji są rekompensowane z nawiązką przez korzyści ekologiczne, z których najważniejszy jest pozytywny wpływ na człowieka. Patrząc w przyszłość i na cenę, jaką płacimy za zdewastowane środowisko oraz lata stosowania najtańszych rozwiązań w budownictwie, jestem przekonany, że proekologiczny miejski transport szynowy to właściwy kierunek, w którym powinniśmy zmierzać – twierdzi Tomasz Szuba, prezes zarządu TINES Rail S.A.

 

Co istotne, zielone torowiska tramwajowe, dzięki wykorzystaniu rozchodnika odpornego na suszę, wpisują się w strategię rządowego Programu przeciwdziałania niedoborowi wody na lata 2022-2030 z perspektywą do roku 2030. W obliczu dynamicznie zmieniających się warunków klimatycznych z każdym rokiem program ten nabiera coraz większego znaczenia. Roślinność wbudowana w torowisko zatrzymuje wilgoć. Tym samym zapobiega powstawaniu efektu tzw. miejskiej wyspy ciepła, czyli wzrostu temperatury w przestrzeniach zurbanizowanych. Dodatkowo rośliny stanowią naturalny filtr dla spalin samochodowych i innych miejskich zanieczyszczeń, a także skutecznie zatrzymują kurz.

Sieć zielonych torowisk w Polsce

Miasto Długość zielonych

torowisk tramwajowych [kmtp]

Warszawa 34
Kraków 28
Łódź 25,3
Wrocław 17,4
Poznań 17,1
Toruń 12,9
GOP/GZM 6,8
Szczecin 4,5
Gdańsk 2,5
Gorzów Wlkp. 1,2
Częstochowa 0,8
Olsztyn 0,12

Źródło: Opracowanie TINES Rail S.A. na podstawie danych uzyskanych od samorządów oraz spółek komunalnych w kilometrach toru pojedynczego (kmtp)

TINES Rail S.A. jest producentem wibroizolacyjnych elementów konstrukcyjnych w nowoczesnych systemach konstrukcji nawierzchni szynowych, dedykowanych do zastosowań w infrastrukturze kolejowej, tramwajowej i w nawierzchni torowej metra.

Wspólną cechą produktów TINES jest skuteczna izolacja wibroakustyczna, istotnie obniżająca poziom wibracji i hałasu w otoczeniu tras komunikacyjnych, trwałość eksploatacyjna i niskie koszty utrzymania. TINES, który dostarczył nawierzchnie m.in. do tunelu II linii warszawskiego metra, tunelu kolejowego  Łódź Fabryczna oraz inwestycji kolejowych w Ukrainie i Kazachstanie w tym roku świętuje 20-lecie działalności.

Dodaj komentarz