W zielonych torowiskach tramwajowych najczęściej nasadzany jest rozchodnik. Oprócz walorów estetycznych w postaci zróżnicowania kolorystycznego, jest on łatwy i tani w utrzymaniu. Dzięki specjalnemu systemowi drenażu, zachowuje atrakcyjny wygląd przez cały rok, nawet podczas upałów latem i niekorzystnych warunków zimowych. Jego zastosowanie jest możliwe zarówno w tradycyjnej konstrukcji podsypkowej, jak i w nowoczesnej bezpodsypkowej, która w coraz częściej stosowana jest na modernizowanych oraz nowo budowanych trasach tramwajowych.
– Zielone torowiska tramwajowe mają praktycznie same zalety. Potencjalnie wyższe koszty inwestycji są rekompensowane z nawiązką przez korzyści ekologiczne, z których najważniejszy jest pozytywny wpływ na człowieka. Patrząc w przyszłość i na cenę, jaką płacimy za zdewastowane środowisko oraz lata stosowania najtańszych rozwiązań w budownictwie, jestem przekonany, że proekologiczny miejski transport szynowy to właściwy kierunek, w którym powinniśmy zmierzać – twierdzi Tomasz Szuba, prezes zarządu TINES Rail S.A.
Co istotne, zielone torowiska tramwajowe, dzięki wykorzystaniu rozchodnika odpornego na suszę, wpisują się w strategię rządowego Programu przeciwdziałania niedoborowi wody na lata 2022-2030 z perspektywą do roku 2030. W obliczu dynamicznie zmieniających się warunków klimatycznych z każdym rokiem program ten nabiera coraz większego znaczenia. Roślinność wbudowana w torowisko zatrzymuje wilgoć. Tym samym zapobiega powstawaniu efektu tzw. miejskiej wyspy ciepła, czyli wzrostu temperatury w przestrzeniach zurbanizowanych. Dodatkowo rośliny stanowią naturalny filtr dla spalin samochodowych i innych miejskich zanieczyszczeń, a także skutecznie zatrzymują kurz.
Sieć zielonych torowisk w Polsce
Miasto | Długość zielonych
torowisk tramwajowych [kmtp] |
Warszawa | 34 |
Kraków | 28 |
Łódź | 25,3 |
Wrocław | 17,4 |
Poznań | 17,1 |
Toruń | 12,9 |
GOP/GZM | 6,8 |
Szczecin | 4,5 |
Gdańsk | 2,5 |
Gorzów Wlkp. | 1,2 |
Częstochowa | 0,8 |
Olsztyn | 0,12 |
Źródło: Opracowanie TINES Rail S.A. na podstawie danych uzyskanych od samorządów oraz spółek komunalnych w kilometrach toru pojedynczego (kmtp)
TINES Rail S.A. jest producentem wibroizolacyjnych elementów konstrukcyjnych w nowoczesnych systemach konstrukcji nawierzchni szynowych, dedykowanych do zastosowań w infrastrukturze kolejowej, tramwajowej i w nawierzchni torowej metra.
Wspólną cechą produktów TINES jest skuteczna izolacja wibroakustyczna, istotnie obniżająca poziom wibracji i hałasu w otoczeniu tras komunikacyjnych, trwałość eksploatacyjna i niskie koszty utrzymania. TINES, który dostarczył nawierzchnie m.in. do tunelu II linii warszawskiego metra, tunelu kolejowego Łódź Fabryczna oraz inwestycji kolejowych w Ukrainie i Kazachstanie w tym roku świętuje 20-lecie działalności.